Byggahus.se
Hej,
Jag har sökt lite på forumet på liknande problem utan att riktigt hitta svar.

Vi har nyligen byggt en stuga med badrum, bastu mm som står ca 12 meter från huvudhuset på landet.
Egen borrad brunn, vattnet kommer från brunnen in i källaren på huvudhuset till en hydrofor, från denna går vattnet upp i huvudhuset via en vv-beredare (55 l).
Från samma hydrofor leds vattnet via PEM-rör till nya huset där vi har en annan (helt ny) vv-beredare (100 l).
Nu till problemet;
Vi har dagligen under hela juli använt det nya badrummet utan några som helst problem, men när vi var ute denna helg för första gången på sju veckor så luktar det väldigt illa om vattnet där, jag upplever lukten som värre från varmvattnet. Det konstiga är att det INTE luktar alls från vattnet i huvudhuset som alltså har samma källa och samma hydrofor. Bägge vv-beredarna har stått på under hela tiden vi har varit borta. VV-beredaren i huvudhuset har vi haft i många år och aldrig upplevt detta problem.
Frågan är alltså; Varför luktar det bara i nya badrummet? Jag provade att tömma den nya vv-beredaren men det luktade igen när nytt vatten hade värmts upp.
Jag ska kanske tillägga att jag vet att vi har mycket järn i vattnet (Roslagen) men det har som sagt aldrig luktat i huvudhuset.

Vatten som luktar brukar ha hög halt svavelväte eller inläckage utifrån.
Det står inte om du har någon reningsanläggning?
Min rek. är: ta vattenprov

Om det är svavelväte, så sök på detta i forumet Jag har läst att detta kan vara mycket enkelt och billigt att åtgärda.

Ok, men om det nu är svavelväte, hur kommer det sig att det inte luktar i huvudhuset med samma brunn och gemensam hydrofor? Kan det ha något med varmvattenberedaren i det nya huset att göra, speciellt med tanke på att det är först när vattnet stått stilla i 7 veckor som det luktar, i somras kände vi ingenting när vi använde det dagligen.

Hej,
jag läste ditt meddelande när det kom upp på forumet och vart nyfiken på om någon hade något bra svar. Har själv ingen bra teori. Svavelväte tror jag inte heller på eftersom vattnet är OK i huvudbyggnaden.
Om du bara spolar KV kommer lukten då?
Kommer lukten från vattnet eller kan det vara från avloppet den kommer? Jag antar att du redan uteslutit detta, men det står inte riktigt hur du konstaterat att lukten kommer från just vattnet.;)
Vad påminner lukten om?
Kan det vara något som kommit in i VVB som inte ska vara där? Då menar jag skräp som kommit med från tillverkaren. Har svårt att tro att något kommit in efter att den installerades.

Hej Patrick E,
Jag kan utesluta att lukten kommer från avloppet, helt enkelt för att jag har satt näsan mot det rinnande vattnet :) samt att när jag tvättade mig så satt lukten delvis kvar på händerna.
Det luktar tveklöst mer när jag spolar varmvatten men jag upplever ändå en viss lukt från kallvattnet också, men det skulle kunna vara "rester" från varmvattnet.
Lukten är unken, lite i stil med ruttna grönsaker.
Jag misstänker som sagt tyvärr den nya varmvattenberedaren, den är av märket Opal, från K-rauta. Antingen "skräp" som du säger eller att materialet i beredaren reagerar med det järnhaltiga vattnet på något sätt.
Den andra, äldre, vvb jag har i huvudhuset är en Nibe.

Jo, det verakr ju luta åt beredaren. har du möjlighet att tappa av kallvatten innan beredaren och känna hur det luktar?
Ev är det som du säger något material i beredaren som reagerar med vattnet.
Ett vattenprov kanske är en bra ide för att kolla att vattnet inte innehåller för höga halter med skadliga ämnen. Ett dåligt vatten kan ju förstöra VVS utrustning och vara mindre bra att dricka.
Lycka till med "felsökningen"

/Patrick

Nu har jag troligen hittat felkällan, jag ringde tillverkaren av vv-beredaren och beskrev problemet.
Han sa att det var ett vanligt problem och beror på att det i dessa beredare sitter en magnesiumanod som inte tar neutraliserar alla ämnen i vattnet. Jag måste byta denna mot en zinkanod och kan då förhoppningsvis bli av med lukten.
Surt med en utgift på runt 1000 pix på delar till en ny beredare men om det hjälper så är det ju värt det.

Skumt. De borde i så fall sälja beredare utan anod, och att man får välja zink eller magnesium beroende på vilket vatten man har. Enligt någon guide de tillhandahåller. Eller har du en helt unik vattentyp?

Chargerman skrev:
Nu har jag troligen hittat felkällan, jag ringde tillverkaren av vv-beredaren och beskrev problemet.
Han sa att det var ett vanligt problem och beror på att det i dessa beredare sitter en magnesiumanod som inte tar neutraliserar alla ämnen i vattnet. Jag måste byta denna mot en zinkanod och kan då förhoppningsvis bli av med lukten.
Surt med en utgift på runt 1000 pix på delar till en ny beredare men om det hjälper så är det ju värt det.
Hold your horses!!!

Vanligt problem? Varför ska det då kosta dig en tusing?? Givetvis ska tillverkaren, alternativt säljaren, stå för detta. Stå på dig och kräv din rätt!!

Du kan i alla fall trösta dej med att det hjälper. Vi bytte till zink och lukten försvann direkt.

Sedan förbrukas ju anoderna, du får räkna med kostnaden för byta ut dem med jämna mellanrum.

utan_staket (kul nick förresten :) ) och pipewelder.
Ni har självklart rätt i sak, det är värdelöst att jag som konsument ska behöva stå för kostnaden - jag läste all info om denna beredare jag kunde hitta innan köp och ingenstans såg jag något om att magnesiumanoder kan orsaka illaluktande vatten och det är knappast något man kan förväntas kunna som lekman. Men jag gissar att en reklamation skulle innebära betydligt mer jobb och kostnader än vad det är värt eftersom de garanterat hävdar att det funkar för de flesta vattenkvaliteter. Vilket innebär att jag måste ta vattenprover som ska analyseras och ligga till grund för en eventuell ersättning etc - tid och ork som jag saknar, jag vill ha luktfritt vatten till grabbhelgen om två veckor...;)

Och dessvärre tror jag att det som vanligt är så att man får vad man betalar för, dvs Carat är en betydligt billigare variant av varmvattenberedare än de mer kända märkena som NIBE mfl och detta innbär bl a att min är invändigt klädd med emalj och har en magnesiumanod i jämförelse med dyrare varanter som kan vara kopparklädda och ha zinkanoder.

Sen är det ju också som mycke_nu säger att man förr eller senare måste byta anod ändå, vilket man åker på oavsett kvalitet på anod eller beredare.
Slutsatsen är som vanligt att dumsnålhet betalar sig sällan...:surprised:

Har man valt själv kan man knappast reklamera, har man frågat och blivet rekommenderad en viss vara kan man naturligtvis reklamera

Yes, det verkar hjälpa!
Nu är anoden utbytt till zink och det verkar som att lukten försvann med en gång! Kan ju vara bra att veta för andra med samma problem. Förhoppningsvis håller det över tid också!
Skönt att slippa lukta värre efter duschen än före... ;)

Chargerman skrev:
Sen är det ju också som mycke_nu säger att man förr eller senare måste byta anod ändå, vilket man åker på oavsett kvalitet på anod eller beredare.
Slutsatsen är som vanligt att dumsnålhet betalar sig sällan...:surprised:
Bara ett litet påpekande, i kopparklädda och rostfria beredare finns ingen anod.

Hittade förresten en bra länk om beredare och det som diskuterats här. http://www.gelia.se/upload/279/varmvattenberedare.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.