1 686 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Tätningsring till PEM
Har precis dragit in en 32 mm PEM slang in i ett litet våtrumsutrymme. En våtrumsmatta/tapet täcker väggar/golv och jag fick borra genom den för att få in slangen. Nu vill jag ju täta runt slangen på ett stabilt sätt. Tänker mig att det borde finnas någon slags tätningsring man borde kunna skruva fast i väggen så att det hålls tätt mot slangen, eventuellt med tätningsmassa precis i och runt genomföringen. Har letat i julakatalogen och på lite andra ställen men hittar inget.
Någon som vet?
Någon som vet?
OK, min i vilket fall som helst ska väl rör/slang tätas mot våtrumsmattan.
Eller menar du en helt annan typ av anslutning in till utrymmet?
I detta fall kommer utrymmet inte användas som dusch eller liknande. Det råkar bara vara gjort som våtrumsutrymme eftersom den förre ägaren hade planerat dusch därinne. Jag ska bara ha det som plats för hyfrofor och tryckvakt.
Eller menar du en helt annan typ av anslutning in till utrymmet?
I detta fall kommer utrymmet inte användas som dusch eller liknande. Det råkar bara vara gjort som våtrumsutrymme eftersom den förre ägaren hade planerat dusch därinne. Jag ska bara ha det som plats för hyfrofor och tryckvakt.
Jag känner inte till några sådana tätningsringar till PEM slangar som skulle behövas i detta fall, kan dock mycket väl ha missat något. Däremot känner jag till sådana lösningar för PEX system. Om det inte är kritiskt att uppnå våtrums standard kan man ju göra så att man tar näskommande dimension i storleken för PEM, i detta fall 40 mm dia, och sätter fast i hålet på något sätt. Sedan kan man dra igenom 32 mm röret och kanske täta med nåt mellan glipan i rören om man vill vara noggrann.
Om man däremot vill ha våtrums standard är enda sättet jag vet att gå över till PEX i själva våtrummet.
Om man däremot vill ha våtrums standard är enda sättet jag vet att gå över till PEX i själva våtrummet.
Klicka här för att svara