AnneFi
AnneFi: Jag vet inte hur stor mitt badkar är. Ett hörnbadkar som är lagom att halvligga i. Varför ska man ha en elpanna? jag trodde att man bara kopplade på en varmvattenberedare och så var det klart. inte så man gör kanske. :D
2 svar · 1,7k läst
J
JOW: Det finns mjukstängande magnetventiler.
8 svar · 1,3k läst
B
Bambi: Hej igen! Jag har problem med luft i en golvvärmeslang, och undrar om den automatiska avluftaren längst upp på pannan kan lösa det problemet om jag stänger alla andra slingor och drar på pumpen på max eller om jag måste lufta på golvvärmefördelarn? Om det är Wirsbo fördelarn som gäller, kan jag bara ta bort locket längst bort/upp till höger på fördelarn och sen släppa på
18 svar · 2,3k läst
·
S
SvenD: Om du är gammal nog så minns du säkert salivsugen hos tandläkaren som startade genom att tandläkaren skruvade på en vattenstråle. När vatten (eller gas) kopplas till ett av de två "övre" benen i ett Y- format rör, uppstår ett undertryck i det andra "övre" benet. Detta brukar kallas ejektorprincipen. Ejektorn funkar oavsett läge, så "övre" refererar bara till hur Y-tecknet är
1 svar · 5,8k läst
Bezt
Bezt: Köpte till mina föräldrar samtidigt och det har inte märks en gnutta skillnad för de heller. kamilenski är inte min far, kan ju nästan tolkas så med våra texter här. Nej köp om du bara kan få funktionsgaranti eller något sådant.
7 svar · 3,2k läst
T
TokOve: Jag skulle inte rekommendera dig att låta gamla avloppet vara kvar. Gammalt ska alltid bytas. Som du vill göra och dra det en bit sidledes är inga problem. Kontakta din närmaste rörmokare så fixar han det på nolltid. Men be honom komma med förslag på byte av avlopp då det starkt rekommenderas. //Rörisen
1 svar · 1,2k läst
O
OppfinnarJocke: En vecka utan rinnande vatten, men nu funkar det igen! Jag gjorde precis som GK100 skrev, en rörmokarkompis sa precis samma sak. Kapade röret där PRKn klämt till, fasade lite på insidan med en skarp kniv, värmde slangen med hårtork och tryckte i en frusen (-12 grader!) stödhylsa, sen drog jag åt... Använde inte Beulco-kopplingen dock, fick en liknande Vatette-koppling av min
18 svar · 11,9k läst
P
pärzon: Thorin & Thorin tycks vara det enda märket jag hittat. http://www.bygghemma.se/inomhus/el%20och%20belysning/frostskydd/frostskydd%20y-koppling/p-131028
11 svar · 22,4k läst
J
Jenzza: Nibe ES eller EL funkar liggande.
3 svar · 2,6k läst
B
BAS: De behöver inte bytas om du inte ska flytta dem.
2 svar · 1,5k läst
P
pärzon: Någon som har en aning om var man kan hitta en y-koppling till PEM plus värmekabel? Jag behöver två, en för 32 mm och en för 42 (?) mm slang. Har kollat runt på nätet och även ring runt lite. 32 mm varianten tycks förekomma, men inte 42.
0 svar · 2,0k läst
B
bybackarn: Kolla även med vatten leverantören om han/hon tycker om att krypa under hus för att läsa av mätare. Skulle inte tro det men kolla.
5 svar · 2,1k läst
B
bybackarn: Ring till ett par vvs företag be att de kommer . Gå i genom vad du vill ha fixat. Skriv ned i hop med dessa. Och be om en spesad offert! Det är onödiga utgifter att be någon fixa en cad ritning om det är vanlig villa vvs du pratar om.
1 svar · 1,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hej, igen kamelenski! Jag blev inte det minsta sårad. min filosofiska fundering gällande ditt hundraprocentiga vetande ang fallet, fick mig ännu en gång, att reflktera över dina inläggs kvalite'. Du vet, att för mycket fall ger stopp i röret! Vetskapen är hämtad från din enda erfarenhet om avlopp = ditt eget avlopp i badrummet där fallet var 2,5 %. Att den verkliga orsaken kunde bero
35 svar · 4,7k läst
P
pappan: Jag hade trott att det skulle bli ohanterligt mycket svallis, men om det funkar hos grannen så borde det ju funka hos dej. Att som grannen gräva ner slangen, helst till frostfritt djup, löser förstås problemet. Men jag förstår om man tvekar med den längden. Kanske inte ens är praktiskt möjligt. Men det vore utan tvekan en bättre lösning än att bara isolera. Om hela slangen utom
6 svar · 4,3k läst
P
pappan: Om du tar loss ett vattenlås, lämpligen handfatets på undervåningen och lyssnar i röret när det droppar, så kan du säkert avgöra om det är i röret eller utanför.
5 svar · 11,9k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Vad du kan göra är att satsa på termostatblandare. Att man får vänta litet på varmvatten är inte så mycket att göra åt, men när det väl kommit så finns det fler irritationsmoment. Varmvattnet kanske kommer först och kallvattnet litet senare. Eller varmvattnet kanske redan är ljummet och egentligen varmt nog. Med en termostatblandare behöver du bara ställa in din favorittemperatur
4 svar · 4,1k läst
F
FredrikBr: Tack för svaren, får prata med samfälligheten. mvh
5 svar · 1,8k läst
A
alen: Vi tar vatten från en sjö, och bottenventilen sitter oåtkomligt 30m ut i sjön på 5 m djup. Jag misstänker att backventilen (typ plastkula som trycks mot gummitätning av vattenpelaren) inte sluter tillräckligt tätt, eller inte stänger tillräckligt snabbt. För att underlätta service vill jag sätta in en extra backventil närmare pumpstationen, antingen i strandkanten (på pem-slangen)
0 svar · 2,7k läst
H
Hellsingland77: Jag får tacka så mycket, har inte hittat något på forumet om var i systemet avluftningen bör placeras, bara att den måste finnas. Muffsidan mot toaletten, check! Mycket bra då fixar jag det. Tack än en gång!
3 svar · 3,3k läst
C
Cyphera: Ska kolla era förslag! Har surfat runt lite sedan sist och det verkar som att man kanske kan täta i borrhålet eller ev. lyfta upp pumpen (så att man inte får med det salta vattnet som tydligen ligger längst ned). Det funkar ju förstås att använda vattnet till allt utom just att dricka, men frågan är om det blir värre med tiden (tydligen vanligt) och om det då kommer att fräta på
5 svar · 7,6k läst
P
Pietro_2003: Vi har en liten gästtoalett som vi skulle vilja ställa en tvättmaskin och torktumlare i istället för toaletten. Vet någon om man måste göra golvet vattentät (med allt som innebär våtrum)? Det gäller en bostadsträtt. Kan man göra om toalettens avlopp till en golvbrunn? Huset är gammalt och golvet består nu av en plastmatta (ej uppvikt) som ligger på spånskiva. Under det är det
0 svar · 3,9k läst
joflopp
joflopp: Förstår inte oron då Rinkaby Rör endast säljer kvalitetsprodukter. Eftersom Jula är dyrare än RR borde ju rören vara ännu bättre. ;)
4 svar · 2,8k läst
swecul
swecul: jag gjorde inget åt detta, det löste sig så fort det blev lite varmare ute och nu rinner det på med både varmt och kallt vatten igen... =)
5 svar · 1,1k läst
B
Bjoern: Som föregående talare, ta med dig all spec. på brunnen såsom diameter, djup, bilden på kameran ev. siffror om det står något på insidan av brunnen, förmodligen isånafall i toppen. till dahl eller nån annan specifik vvs återförsäljare så har dom nog garanterat så du kan köpa ett vattenlås, du får säkert köpa en hel brunn för att få det men det kostar nog max 500 bagis,
3 svar · 5,7k läst
knekten
knekten: Kan tillägga att vanlig rör isolering (skumform) på rir inte hjälper när tempen kryper ner imot -20c ett par dygn.Isolera tjockare med vanlig mineralull eller lägga i elkabel så är man på säkra sidan.Alt låta en kran stå o droppa lite..
3 svar · 1,5k läst
G
gaia: jag hittade felet!!!! Gåtan med avloppslukten som kom då och då i pannrummet är löst, hurra! Vi är i gång att renovera badrummet ( anno 1987) och när kakel revs så kom man in i en tomrum i väggen och a-lukten kom direkt. Gjorde hålet litet större (ca 20x20 :)) och såg en koppling på den inmurade avloppsstammen: en nyare orange pvc rör med en gammal Höganäs rör. Ur skarven som
15 svar · 57,0k läst
prototypen
prototypen: Slangstump med propp i som återställare, vissa saker här i livet är inte reversibla. Nästa hyresgäst ska väl in med sin maskin. Protte
3 svar · 3,7k läst
schwede
schwede: Problemet för handfatet är att jag måste komma förbi takbjälken, stammen är på andra sidan 45 gr vinkel bort... Får se vad rörisen säger när han kommer! Kollade på alternativet WC och kvarn/pump, men lådorna är ganska stora + känns onödigt. I värsta fall får det bli anslutning nere i nischen, verkar tyvärr luta åt det. Kan man gjuta in 32 mm rör? Borde ju definitivt räcka
3 svar · 4,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Ahh, så klart - tänkte inte på det :blushing:.
8 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.