Vi har en brunn (ca 3 m djup) med ett borrhål (72 m) längst ner. Den förra husägaren hade problem med att smältvatten trängde in på vårarna och rann ner i borrhålet, med brunt dricksvatten som följd.

Det problemet löste de genom att isolera kring borrhålet så att vatten inte kunde rinna ner där. Problemet är bara att nu tränger vattnet fortfarande in i själva brunnen, där vi har bl.a. en vattenpump som inte tål att dränkas. Eftersom det inte rinner ner måste vi pumpa ur vattnet med jämna mellanrum (ett par gånger om dan när det är som värst), för annars når det upp till vattenpumpen.

Vi kan inte åka bort på våren eftersom vi måste se till att vattnet inte når för högt. Visserligen har vi en sån dränkbar pump med automatisk på och avstängning vid olika vattennivåer, men den är inte särskilt pålitlig.

Är det någon som har liknande problem, och vad kan man göra?

Trots att det är isolerat kring själva borrhålet så ser det ut som att det är helt öppet för vatten att tränga upp i brunnen, där slangar och rör går ner till borrhålet. Det är ett ganska stort hål (diameter 20-30 cm). Jag misstänker att det är där vattnet tränger upp. Kan man täta även det hålet med något?

Eller det kanske är genom cementrörsväggarna i brunnen det tränger in, eller i skarvarna mellan dem? Det ser inte ut så för då borde man se vatten som rinner ner längs väggarna.

Alla tips och idéer är välkomna.

Jag har en liknande brunn och en liknande problematik. Däremot har vi en propp som täcker borrhålet men den tycks inte hålla tätt. Vattnet kommer både genom väggarna/marken och vi kan se att själva hålet har ett övertryck när det är som värst. Man kan täta betong ringarna med något kladd (finns andra trådar om det).

Tänkte stoppa in en http://www.jula.se/drankbar-pump-drain-11001-850-w-131312 men om det fungerar dåligt kanske man skall låta bli - hur klarar dom vintern osv?

Hos oss kom det över en VVS kille när vattnet hotade att dränka el delarna på pumpen och sade bla att man täppa igen borrhålet med någon slags kudde som förs ned i borrhålet - en sådan lösning kostade runt 5000-7000 kr + arbete - jag antar att hålla på med sådant är inte för hemmapularen.

Tack för svaret,

Det låter väldigt dyrt med en sån där kudde. Man borde kunna göra nånting själv kan man tycka... fylla med någon sorts skum som stelnar och täpper igen hålet?

Ja det är en liknande dränkpump som vi använder. En billig lösning som fungerar när man är hemma, men man kan inte lita på att den fungerar som den ska när man åker bort. Ett par gånger har det blivit veck på slangen när den startat så att den inte lyckas pumpa ur vattnet. Någon gång har det varit en luftficka under den så att den inte suger vatten som den ska... så vi har varit farligt nära att dränka stora vattenpumpen flera gånger.

Vi har bara behövt använda den på våren efter att tjälen har släppt så jag vet inte hur den skulle klara en vinter.

Vi får undersöka vad man ska täta själva ringarna med...

Hittade lite info via en snabb googling - det handlade förvisso om energibrunnar men hur mycket kan det skilja sig...

Har man övertryck i en brunn tätas den bäst under foder röret som sticker upp ur marken - altså inne i själva brunnen och då antar jag att det var det som min VVS kille pratade om.

Är det så att ytvatten rinner in kan man täppa för på själva foderröret - hos oss sitter det en liknande grej som i länken men svart och något biffigare, observera att den tycks inte klara övertryck -http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/2105_1.jpg.

• Gilla
Anton45
  • Laddar…
Hos oss sitter det ingenting i foderröret och jag misstänker mer och mer att det var där vattnet kom in, underifrån. Det verkar knepigt att få dit ett sånt lock som du beskriver. Borde man inte kunna hitta någon sorts skum som stelnar och tätar, och fylla igen öppningen med det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.