2 519 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
dragavlastare eller nåt till PEM slang
Tar bevattningsvatten ur brunnen och vill undvika att PEM slangen som jag har som sugledning trillar ner i hålet när jag monterar/demonterar anläggningen, och som dessutom fungerar som dragavlastning i drift. Inbillar mig att det inte är riktigt smart att ha en lång vattenfylld slang hängandes endast i anslutningen på pumpen.
Finns det något smart sätt att lösa det på egen hand eller finns någon form av dragavlastare eller fäste? Bygger man ett stativ av trä och drar fast slangen med patentpand eller?
Finns det något smart sätt att lösa det på egen hand eller finns någon form av dragavlastare eller fäste? Bygger man ett stativ av trä och drar fast slangen med patentpand eller?
Hade faktiskt bara för några veckor sedan en sugslang som åkte ner i djupet i den borrade brunnen....fick sonika köpa en ny slang, fäste den helt enkelt genom att binda ett nylonrep runt röret och förankrade repet med en slangklämma...och band sen fast repet i brunnskanten. Behöver inte vara krångligare än så!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
2 st 45x45 med en masonit mellan, sedan 2 hål + skruv och mutter som håller ihop dessa 3 delar så sågar men med hålsåg (samma dia som slangen) mitt emellan 45 orna och mellan hålen. Bort med masoniten och kläm runt slangen. Är 45orna lagom långa kan de ligga på brunnskanten. Men det går bra med rep också
protte
protte
Klicka här för att svara