8 916 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Övertäckning av trekammarbrunn
Kan jag täcka över locket till min trekammarbrunn (och endast se till att det är tillgängligt när den ska tömmas).
Locket är stort och fult och en viss lukt finns runt omkring. Påverkas nedbrytningen i trekammrbrunnen om jag täcker över locket?????
Locket är stort och fult och en viss lukt finns runt omkring. Påverkas nedbrytningen i trekammrbrunnen om jag täcker över locket?????
Lyfter den här tråden lite.....
Nu är avloppet nedgrävt och när jag besökte tomten så såg jag att locket på slamavskiljaren sticker upp ur en grop som är ungefär 60-70cm djupare än framtida marknivå. Tanken var att ha gräsmatta runt om så att locket "försvinner" i gräset, men vi vill ju inte ha en djup grop i gräsmattan. Hur ska man göra för att kunna få en plan gräsmatta och ett brunnslock i marknivå?
Nu är avloppet nedgrävt och när jag besökte tomten så såg jag att locket på slamavskiljaren sticker upp ur en grop som är ungefär 60-70cm djupare än framtida marknivå. Tanken var att ha gräsmatta runt om så att locket "försvinner" i gräset, men vi vill ju inte ha en djup grop i gräsmattan. Hur ska man göra för att kunna få en plan gräsmatta och ett brunnslock i marknivå?
Det undrar jag också. Vill på samma sätt gömma mitt.jhenrikj skrev:Lyfter den här tråden lite.....
Plyfa skiva med utrullad gräsmatta på kanske? Bara att lyfta bort när det är dags att tömma.
Vilken typ av trekammarbrunn/slamavskiljare är det? Är det en som är byggd av betongringar kan man ju lägga dit en extra ring för att göra brunnen högre. Är locket av gjutjärn eller betong är det bra att ha det någorlunda jäms med marken när man ska lyfta av det eftersom det är tungt.
Inte heller bra att ha brunnen i en grop eftersom regn och smältvatten kan rinna in i brunnen.
Inte heller bra att ha brunnen i en grop eftersom regn och smältvatten kan rinna in i brunnen.
Det är bagas avskiljare...alltså glasfiber med plastlock...sen står ju elektronikskåpet upp precis jämte så det är inte mycket plats över att bygga upp nåt på. Tänkte också på det där med gropen och vatteninläckning, kan ju aldrig vara bra. Locket man lägger på får inte väga mer än 25kg.Patrick E skrev:Vilken typ av trekammarbrunn/slamavskiljare är det? Är det en som är byggd av betongringar kan man ju lägga dit en extra ring för att göra brunnen högre. Är locket av gjutjärn eller betong är det bra att ha det någorlunda jäms med marken när man ska lyfta av det eftersom det är tungt.
Elektronikskåp? Har du pump ut till markbädden?jhenrikj skrev:
Jag har en Baga 2.7 kubikare. Det ska finnas förlängningsrör till den. Tydligen svindyrt (2-3000kr) men det ska gå att hitta något annat som passar till betydligt längre pris.

Redigerat:
Så här ser den ut...(Baga Easy)

Ett brunnslock kostar också 2-3000 spänn så den kostnaden kommer man inte undan. men jag vill inte ha saker som sticker upp ur gräsmattan och bagas förlängning är för hög så jag letar efter en lösning med platt brunnslock. Köper jag bagas förlängning krävs det även att jag köper en förlängning till pumpen så det bli nog ännu dyrare....
Ska träffa entreprenören på tisdag och se vad han har att säga, han kanske har några bra tips.

Ett brunnslock kostar också 2-3000 spänn så den kostnaden kommer man inte undan. men jag vill inte ha saker som sticker upp ur gräsmattan och bagas förlängning är för hög så jag letar efter en lösning med platt brunnslock. Köper jag bagas förlängning krävs det även att jag köper en förlängning till pumpen så det bli nog ännu dyrare....
Ska träffa entreprenören på tisdag och se vad han har att säga, han kanske har några bra tips.
Förlängningsröret är ju bara ett rör. Såga av det i rätt längd.jhenrikj skrev:Så här ser den ut...(Baga Easy)
[bild]
Förlängning till elektroniken kan du kolla på hur det ser ut. Kanske inte är så svårt att förlänga själv.
Det är ett rör inne i pumpen som skall förlängas också...tror inte det är något man gör själv direkt....Den är tydligen ställbar för förlängning mellan 30 och 150cm...
Men men, jag vill helst undvika det fula plastlocket i gräsmattan om jag kan...vill ha ett platt brunnslock....
Men men, jag vill helst undvika det fula plastlocket i gräsmattan om jag kan...vill ha ett platt brunnslock....
Redigerat:
Klicka här för att svara