Hemmakatten
Hemmakatten: Fransberg, det rör som sticker upp från golvet bredvid toan kan vara en avluftning, en s.k vacumventil i så fall.En vacumventil släpper in luft, som är nögvändigt när man spolar, men släpper inte ut luft/lukt i rummet. Det som talar mot att det är en vacumventil är att du skriver att det är ett (fast?) lock på röret. Då kanske det är tänkt som avlopp för handfat, tvättmaskin,
11 svar · 6,5k läst
J
Jan-Å: Möjligen har Du 2 avloppsstammar då och stopp i den som passerar pannrummet. Eftersom Du får upp vatten där så ligger stoppet efter den brunnen så det är därifrån Du får rensa. Det kanske inte är så långt till stoppet då i och med att det verkar som att det här avloppet mynnar i ett annat längre ner. Jag skulle prova med ett rensband eller hellre renslang från högtryckstvätten
11 svar · 1,6k läst
B
BR125: Höj start trycket, start trycket skall ligga några hekto över hydropressens grundtryck. Sök i detta forum, det finns beskrivit på många ställen.
3 svar · 2,1k läst
Larsa
Larsa: Jag skulle vilja påstå 75mm till dusch och tvättställ. För tvättstället går du upp med 45 genom golvet men 75 under
6 svar · 2,3k läst
prototypen
prototypen: Umeå kommun ville även veta hur avloppsrören gick invändigt. Bygg! fråg int! Protte
13 svar · 4,0k läst
·
M
mupparna: hade en rörkrökare här om dagen för att titta på ett annat jobb där det bland annat ska flyttas ett element och det är inga som helst problem med dolda skarvar när det gäller värmerör av just dom anledningar som "magnu" skrev. får ta en sväng runt på byn för att se om jag lyckas få tag på en röris imorn, inte så sugen på att vara utan varmvatten och värme så många dagar.
3 svar · 2,1k läst
J
JOW: Kanske är övertydlig men... dra in en kraftigare lina med hjälp av fiskelinan, och sen värmekabeln... :)
6 svar · 2,4k läst
A
andreas_gbg_: [citat] Där sa du nåt. Minns att jag hade problem med kompressorn, då var det en säkring som löst ut. Ska kolla. Mvh Andreas
17 svar · 34,3k läst
Patrick E
Patrick E: Kan du prova att justera (höja) pumpen start och stopptryck? Är filterna rengjorda? Om tygfiltret är igensatt får du sämre flöde. Kolla att luftblåsan i hydropressen är OK och att du har rätt förtryck. Finns några trådar här på forumet om hur du gör detta ;)
1 svar · 3,5k läst
J
Jenzza: I blandaren. Dom borde gå att hitta.
3 svar · 7,4k läst
C
Claes F: Okej, då låter det som om det borde gå att pressa priset något. Någon annan som har någon erfarenhet/åsikt om priset?
2 svar · 2,8k läst
S
Sumpan38: Jag vet inte säkert var rören går. Jag har hämtat originalritningarna från SBK, men jag har redan konstaterat att andra saker inte stämmer mot dem... så jag litar inte riktig på dem. Jag får prova att ta in offerter för att göra bytet, så att jag får en uppfattning om storleken på kostnaden. Det är inget jag skulle våga mig på att göra själv. Tack för alla svar och tyckanden!
6 svar · 1,8k läst
D
Demodog: Är det någon mer än jag som upplevt problem efter den nya tömningsmetoden som kommunen använder? Numera skickar de ju tillbaka avloppsvattnet i brunnen igen efter att ha tagit bort slammet. Problemet är att det bildas ett 10-20 cm högs skikt ovanpå vattnet som det står i instruktionen ska försvinna rätt snabbt. Förut brukade jag behöva gräva undan lite i brunnen emellanåt från
0 svar · 970 läst
R
RobZombie: [citat] Kanten på insidan jämnar snabbt ut sig när det byggs på lite beläggningar. :)
6 svar · 2,7k läst
T
traktor05: Tack för alla tips och tricks! :-) Har haft en elektriker här som konstaterat att spolen har brunnit i reläet. Det slog aldrig till trots "tvångsmatning". Pumpen fungerar hur bra som helst efter en förbikoppling och imorgon kommer elektrikern hit och installerar ett nytt relä, det känns bra. -)
5 svar · 4,9k läst
·
D
drakhenke: lodet i fråga heter castoline
6 svar · 1,5k läst
L
limen: Nja det är inga exakta siffror - uppmätta med skjutmått. Blandarfästet är från 50-talet. Kollade i tabellen på http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga och ser inte att den gänga jag söker kan finnas i M-serien. Å andra sidan så kanske detta låter som det jag söker (det gamla blandarfästet har cc 180): Exenterkoppling M26 x M34. Max 10 mm. Vid byte av gammal 3/4” blandare 180 c-c
2 svar · 3,0k läst
·
M
magnu: 50 grader
4 svar · 9,1k läst
Consensus
Consensus: [citat] Det låter helt normalt. Man får pilla isär avloppet och rengöra från tvål-, hud-, hårrester och gud vet vad. Vi är männsiskor och resterna hittar du i avloppet.
5 svar · 3,3k läst
K
källare: Håller på att dra nya avloppsör i min källare bl a till toalett och handfat. Har köpt en HTP klosettanslutning 110 från rinkabyrör. Min frågor är: Kan man gjuta ner nedändan på klosettansluningen i betonggolvet eller ska klosettansluningens nedände anslutas ovan golv till utmynnande avloppsrör? Ska den excentriska delen av klosettanslutningen vara ut från väggen? En annan fråga
0 svar · 1,4k läst
X
Xtjuren: Hejhej! Har haft otur så att mitt radiator i garaget har frusit och spruckit. Frös nog sönder tack varje att elpatron i gamla oljepanna gav sig. pannan var bara på 35 grader när jag upptäckte det. Och dom kommer börja av nästa vecka och koppla in bergvärme så det är lite typiskt att det inte kunde hålla sig till nästa vecka. :mad: Men men nu är det så att radiator är bort kopplad
0 svar · 1,0k läst
Anna_H
Anna_H: Att göra om hela golvet är ju inget stort jobb i det lilla utrymmet. Rätt viktigt dock att göra det, grannen fick en läcka därinne (toan sprack och rann hela natten), de fick byta alla golv och liter på hela bottenvåningen. Det man får kolla är väl avloppets kapacitet, så att det "sväljer" tillräckligt snabbt. Fast har den gamla varmvattenberedaren hållit sedan 1971 ska väl en ny
3 svar · 1,1k läst
S
stiges: Purus Mini Max 50, bygghöjd 70mm.
2 svar · 2,8k läst
B
bävern: Y-RÖRKOPPLING E298949046 http://www.elektroskandia.se/KatalogKategori.aspx?rid=56750
3 svar · 1,6k läst
·
U
utgång: Bara en kort uppföljning: har testat en del nu och isoleringen verkar göra susen, inga bekymmer så här långt. Återstår att se hur länge mineralullen får vara i fred - ekorrar och fåglar har redan tidigare varit kreativa med att lyxutrusta sina bon häromkring.
3 svar · 9,2k läst
C
cem77: Om man haft nära noll i lufttryck i hydropressen så kan gummiblåsan som vattnet ligger i helt enkelt gått sönder när den tryckts upp av pumpen och fastnat mot de rostiga väggarna om man inte har en komposittank. Då kan du aldrig få upp något lufttryck hur länge du än kör med kompressorn. Tanken fungerar då som en hydrofor istället där luft och vatten blandas. Varför vill du kolla
18 svar · 5,4k läst
Roary
Roary: Du får nog gå med med en starkare syra då, och det rekomenderas inte. Mekanisk rengöring är det som gäller. Röret från badkaret brukar vara gängat vid badkarets avlopp, skruva ur det så får du bort hela röret. sen kan du ta lös gallret på brunnen. Det brukar gå att rycka rakt upp. Rengör sedan i brunnen. Oftast finns ett löst vattenlås i brunnen, ta ur det med.Oftast genom att
6 svar · 10,1k läst
S
SvenD: Det beror på. T.ex. till min Hans Grohe blandare hängde det med anslutningar med R15 utv som jag förlängde med ett standard R15 nippelrör och en R15 muff. Jag har gjort på lknade sätt i kommoden eftersom jag ville kunna dra 15-rör till blandarna för att i framtiden kunna gå vidare till ett badkar. Vinklarna fanns bara för 10-rör. Dosan ansluer mot tätskicktet utvändigt och är
11 svar · 4,3k läst
P
p2h: Det finns ett fläktintag i hörnet till vänster om det nya köket, går det ej att koppla in där, kör vi på en kolfilterfläkt.
2 svar · 3,1k läst
K
kroken: När ni hade 29 i färgtal. vad var COD talet då?
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.