Jag ha haft stor glädje av att VVS-ingenjören som projekterade avloppsanläggningen på min gård såg till att alla rör gick förbi anslutningspunkten till WC mm ut på andra sidan huset. Där viker röret upp via en mjuk 90 graders sväng. och tätas med lock som vi göt till lämplig form i betong.

Det är reglementsenligt lätt fall på alla stammar. Ändå har det blivit stopp ibland in den längsta stammen. Då kör jag ned en entums slang med brandmunstycke och trycker på med full fräs. det har alltid släppt. Rensspiral går också ned lätt. Vitsen med arrangemanget är att man alltid når stoppet från uppströmssidan.

Skälet till att det blir stopp är att huset står tomt 8 månader i sträck ibland. Har då någon använt en halv rulle toapapper sista gången och man inte spolat igenom ordentligt innan avfärd kan det trassla. Nu brukar jag tömma ett badkar i den stammen innan jag stänger.

det är ganska många rör som möts i inspektionsbrunnar under gräsmattan. Ibland har det blivit stopp även där. För att veta om nivån stiger i en viss brunn har jag lagt ned vippor som larmar vid stopp. Gör jobbet enklare på vintern.

de som tror att allt i ett svagt sluttande rör förflyttas lika snabbt rekommenderas lite funderingar på friktion, fr a om rören är någr decennier gamla och det har kommit sand med vattnet ( tex efter hårtvätt från havsbadande barn). Det kan med tiden bli en beläggning på botten av röret som avsevärt ökar friktionen.

Redigerat:
Den svarta Jafo-spolbrunnen som mikael_l visar överst i sitt inlägg är betydligt mer prisvärd än uponors orangea dito. Jag pröjsade c:a 500 för den i en vvs-affär på mindre ort. Och det var en 110,110,110 med lång stigarmuff...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.