Hej,

Jag planerar att inreda mitt uthus med gästrum med badrum. Det finns idag inget befintligt avlopp, utan detta måste grävas. Den totala sträckan blir ca 35 meter från det tänkta badrummet till avloppsstammen på fastigheten. Totalt blir det 3-4 stycken 45 graders böjar.

Är det några problem i sig att dra ett såpass långt avlopp (risk för stopp etc) förutsatt att fallet är OK, dvs 1-2% över hela sträckan? Har tänkt 110mm markrör.

Tacksam för tips!

Spontant har jag svårt att tänka mej att det kan bli problem med själva LÄNGDEN på avloppet. Jag menar, i gatan ligger det väldigt långa sträckor avloppsrör, och det är mig veterligen inga problem att tala om.

Se bara till att avloppet har rätt lutning, och är tillräckligt djupt grävt så att det inte fryser på vintern.

...och sätt gärna ett par tre rensbrunnar när du ändå håller på.

W
No problems. Grävde ner just 35m avloppsrör i helgen. Rätt taskigt fall blev det med det gör detsamma. Det är för ett garage men kanske kommer på toa mm senare. Har 75 meter 110rör från huset till gatan så rätt 35m e inga problem. I gatan går betydligt större dimensioner än 110.
De e inte livsviktigt med djupet heller även om mitt denna gången går ca 110-120 cm ned i backen. Det e ju inte så att röret är fyllt till bredden när det fryser så sprängrisken e inte stor. Däremot om det e dåligt fall och grunt avlopp så kan det bygga på is och orsaka stopp.
Lycka till.

Har man bra flöde så är det inga problem, jag har 35 m med absolut minimalt fall för en toalett i verkstan och det behövs en generalspolning en gång i månaden.

Protte

Tack tack. Då kör vi på detta. Bra idé med rensbrunn!

Det mesta är väl sagt men här kommer det från ett "proffs" :)

* Om du är osäker schakta upp vid befintlig "stam" för att försäkra dig om att fallet räcker.
* Rensbrunn ( 1 st räcker ) i anslutning till husgrunden.
* Fall 10-20 promille (1-2 cm per meter).
* Djupet är oviktigt vid tillfredsställande fall.
* Lägg upp fallet med 0-8 rörgravsgrus, packa ordentligt i botten och kring röret.
* Återfyll med 0-8 rörgravsgrus ca 100 mm över röret.
* Isolera med markisoleringsskivor (ovanpå rörgravsgruset) på eventuella ställen där man kan tänkas köra med fordon över röret.

Lycka till :cool:

Redigerat:
Staffans2000
I stället för "rensbrunnar" kan du använda en billigare och bättre konstruktion. Använd en 45gr. gren + ett 45gr. språng och dra ett rör upp till (nästan) markytan, avsluta med ett skruvbart lock. rensröret anslutes lämpligen före dina 45gr. böjar. med denna billiga och enkla metod kan du ha hur många rensmöjligheter du ids att koppla in.

Och igen!!!!
Fallet kan vara hur stort eller litet som helst. N.B. dock MINST 1cm/m.

Staffan

om fallet blir för stort så rinner vattnet fortare än fasta fekalier och du ökar risken föratt det tätnar

Staffans2000
Struntprat! Gravitationen "drar" även i skitsaker.

Staffan

Mikael_L
renoverarn skrev:
om fallet blir för stort så rinner vattnet fortare än fasta fekalier och du ökar risken föratt det tätnar
I så fall skulle i princip samtliga hus i Sverige ha problem, då man så gott som alltid går med ca 45° vinkel från det frostfria djup (eller vilket djup man nu har) upp till husplattans nivå.
Så jag säger också, skitsnack! :)

Kanske var så på gjutjärnsrörens tid att skiten fastnade lättare.

Protte

renoverarn skrev:

Som sagt skit snack. I mitt hus faller skiten rakt ner från uppevåningen ca 10m. Hur gör dom i höghus? Kan aldrig bli för mycket fall.

Och det ska gå finfint med din 35m. Men som tidigare sagt, börja med att kolla vart du du har nuvarande stam så du hamnar rätt. Lycka till

om nu detta fungerar så bra ,varför ska man då lägga stalp när man lägger avloppsledningar med för mycket fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.