3 120 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
men vi har ju visst avlopp!!
Sida 1 av 2
Hej. Jag har en enorm fundering i huvudet som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Vi köpte hus för ca 2 år sedan, och i kontraktet står det att det saknas avlopp fast det är anslutet till det kommunala avloppet, vad kan det bero på?? Nu ska vi bygga ut och till bygganmälan vill kommunen ha VA ritningar. Kan det vara så hemskt att vi får betala anslutningen fast vi redan är anslutna???
Vad tror ni.
Hoppas på hjälp/Linda
Vad tror ni.
Hoppas på hjälp/Linda
Hur vet ni att det är anslutet till kommunens VA?
Det är inte något gammalt som är kvar?
Det är inte något gammalt som är kvar?
Hur gammalt är huset?
Om det stod i kontraktet att det inte fanns avlopp, varför tror ni att det är anslutet på VA?
Vad sa säljaren om detta när ni köpte?
Om det stod i kontraktet att det inte fanns avlopp, varför tror ni att det är anslutet på VA?
Vad sa säljaren om detta när ni köpte?
Att ni skulle få betala för en anslutningsavgift som funnits i många år tror jar inte är någon risk.
Sedan är ju frågan om ni verkligen är anslutna. Att ni inte hittar någon brunn bevisar inte mycket om ni bor på landet, men den saken kan en rörmokare lätt reda ut.
Sedan är ju frågan om ni verkligen är anslutna. Att ni inte hittar någon brunn bevisar inte mycket om ni bor på landet, men den saken kan en rörmokare lätt reda ut.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Är det inte just det där sista som förmodligen kommer bli problemet?slacker skrev:
Tycker det mest låter som att någon kopplat på kommunens VA olovligen.
Väck inte den björn som sover är mitt råd.
hej, och tack för era svar. huset är från 1906 men det drogs inte in vatten förrän långt senare, det här med att det skulle vara gjort utan lov har jag också funderat på, men även om det inte har anmälts för att huset inte skulle taxeras så högt. jag ska ringa stadsbyggnadskontoret, för vi måste ha ritningen då vi ska bygga ut. Linda
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Men varför skulle kommunen fråga efter VA ritningar om det är lovligen inkopplat?Hägern skrev:hej, och tack för era svar. huset är från 1906 men det drogs inte in vatten förrän långt senare, det här med att det skulle vara gjort utan lov har jag också funderat på, men även om det inte har anmälts för att huset inte skulle taxeras så högt. jag ska ringa stadsbyggnadskontoret, för vi måste ha ritningen då vi ska bygga ut. Linda
Undrar just om olovlig inkoppling på kommunal VA kan räknas som svartbygge och automatiskt bli preskriberat efter 10 år?
Någon som vet hur detta ställer sig?
Betalar ni idag ngn VA avgift? Ni kan nog få en rätt saftig räkning om det visar sig att ni har utnyttjat kommunalt VA utan att betala för det?
Jag skulle matt ni lägger korten på bordet hos kommunen, är ni ärliga finns det nog rätt goda chanser att förhandla sig till en bra uppgörelse, om kommunen kommer på att ni använder deras VA och till på köpet känner till det kan det nog bli mer kostsamt.
Jag skulle matt ni lägger korten på bordet hos kommunen, är ni ärliga finns det nog rätt goda chanser att förhandla sig till en bra uppgörelse, om kommunen kommer på att ni använder deras VA och till på köpet känner till det kan det nog bli mer kostsamt.
Jag minns en artikel i tidningen för några år sedan. En kommun - jag minns inte längre säkert vilken, det kan ha varit Karlskrona - hade upptäckt att en fastighet som anslutits till kommunalt VA för trettio år sedan inte betalt sin anslutningsavgift. Fastighetsägaren, som nu var änka, visste ingenting om det där, det var hennes man som skött allt sånt där. Kommunen menade också att den vanliga preskriptionstiden inte gällde denna faktura. Jag vet tyvärr inte hur det avlöpte.mycke_nu skrev:
VA kan vara ordnat på många olika sätt. Man kan ha både kommunalt vatten och avlopp, eget vatten+ kommunalt avlopp, eget avlopp + kommunalt vatten eller enskilt både vatten och avlopp.
Även om man har en brunn så kan den vara nästan omöjlig att upptäcka. Är det en borrad brunn så kan allt som syns vara ett litet lock, och det kan vara helt överväxt. Man kan också ha brunn och avlopp på en grannfastighet (kanske med servitut), och då hittar man heller inget på sin tomt. En tredje möjlighet är att det sköts av någon samfällighet.
Eh....on ni får en räkning från kommunen för vatten och avlopp så är det ju också betalt anslutning....svårt att se att kommunen skulle börja skicka VA-räkningar utan att ha registrerat en anslutning. ??Hägern skrev:
Kanske var mäklaren som skrev fel? Ni frågade aldrig mäklaren om detta när ni köpte huset?