B
Bo A: En vattenledning som går i garagegolvet (huset byggt 1970) frös igår. Möttes av vatten i källarförrådet som angränsar till garaget via en inomhustrappa. Det rann vatten på garagegolvet och i trappan. Det är stengolv på båda ställena och vattnet har runnit i väggen. Kontaktade Länsförsäkringar, killen ville att jag betalade jour-rörmokaren för att sen få ersättning av
0 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Köp ett väggmonterat vattenlås för just tvättmaskin och grena sedan samman detta med vaskens anslutning och en förminskning i anslutningen där toalettstolsavloppet är.
7 svar · 1,9k läst
tallmilan
tallmilan: Om den var inkopplad när du kapade den och effekten dubblades kanske den inte fungerar längre ?
14 svar · 2,4k läst
L
Lantisen: Hej "orparn" och tack för svar. 1. Inte riktigt säker vilket märke det är på hydropressen. Det var rörkrökaren som tog hem den och installerade den. Svårt att tro att han som fackman skulle ta något billigt. 2. Ok. 3. Ingen aning men skulle inte förvåna mig om så var fallet. 4. Ok. Då kan jag konstatera att jag haft en jäkla tur förra vintern då det frös tidigare och då utan
16 svar · 13,3k läst
V
valter53: Jag fick stopp i avloppsslangen när jag installerade en begagnad diskmaskin åt min mamma. Hon fick min då vi renoverade köket, för hennes hade precis gått sönder. Det som hände var att avlagringarna i slangen lossnade och fastnade vid anslutningen till vattenlåset. Efter lite massage av slangen och rensning vid vattenlåsanslutningen fungerade det perfekt igen.
7 svar · 46,3k läst
N
norrbottenstorpet: Så lång tid som möjligt. Själva syftet med en hydrofor är att minimera antalet gånger som råvattenpumpen måste starta (sedan kan vissa filterlösningar också förutsätta en hydrofor men det är en annan fråga). Om du stänger av pumpen elektriskt, och släpper ut det vatten som finns i hydroforen och låter allt ersättas av luft, stänger och sedan startar pumpen igen så får du
1 svar · 6,6k läst
I
ingemar_o: jag förutsätter att rörena blir isolerade, samt att det är ju där du kommer att få lufta ditt system så se till att luftningen hamnar nära din lucka till vinden
1 svar · 2,5k läst
F
forcelite: Jag får väl sluta supa varmvatten en tid då..:D Hittade detta koppar test http://www.pwss.se/product.php?productid=1820&cat=0&page=185 och slängde iväg en beställning. Tänkte testa cu-halten före och efter en genomspolning av vvb och se om det blir någon skillnad. Hittade även detta enkla tvåltest för koppar ifall någon är intresserad. http://www.vattendoktorn.com/index15.htm Tycker
2 svar · 6,3k läst
Mugmaz
Mugmaz: Jag har PEM-slang liggande fritt i min krypgrund(med lite sand över sig). Den har aldrig frusit.
3 svar · 7,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: "Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder så var det trasigt från början" Man ska inte underskatta rysk teknologi.
9 svar · 6,9k läst
A
anaitis: [citat] Jo det fanns redan då, men användes inte lika ofta som nu.
6 svar · 6,6k läst
F
forcelite: Hur gick det? Fått någon lösning på problemet? Jag frågar för att jag har precis samma problem som dig. Dock så har jag inget problem med avluftningen eller att det kommer något avloppsvatten genom trossbotten. Misstänker att jag har ett luftläckage i avloppsröret i golvet.
5 svar · 6,2k läst
pär h
pär h: Ok och tack tror att det bästa är att köpa en ny vvberedare och en på 110 l. Misstänkte också dålig patron. Mvh Pär H
5 svar · 1,6k läst
M
Maverick: Har en wehoputs 5 där jag får tömningslarm. Har rengjort pumpen och sett till att avloppsröret är i ok skick. Men får fortsatta tömningslarm. Är det något annat som jag bör göra eller finns det något annat som kan ha fastnat i pumpen?
0 svar · 2,8k läst
knekten
knekten: Ok! Då får dom ligga kvar i "bra att ha" lådan.
2 svar · 1,5k läst
G
Gabbe1: Jag håller med v-g. Jafo har dessutom en (enligt mig) enklare klämring att jobba med.
2 svar · 1,7k läst
A
anaitis: [citat] Stången är troligen till för att kunna tappa ur vattnet som finns i slangen i brunnen. När man vrider på handtaget öppnas en ventil som släpper ut vattnet en bit ner i brunnen.
5 svar · 2,4k läst
Stefan N
Stefan N: Kan man få till det med en Vatette-fördelare, typ den på sid 71? http://www.vatette.se/econtent/144 Visserligen 22->15 men det går väl att ta en förminskning.
6 svar · 1,9k läst
T
Tocke: Låter som ditt gamla gjutjärnsavlopp har tröttnat någonstans på vägen. Kanske ett stopp gör att vattnet står kvar och att när du kanske spolar i toaletten så rinner det bakåt till köks avloppet. Jag skulle ta något riktigt starkt doftande rengöringsmedel med typ ammoniak i, häll en ordentlig mängd i toan. Spola... och vänta ett tag för att sedan in med näsan i underskåpet för
1 svar · 3,1k läst
M
Maverick: Hade varmvattnet rinnande en stund så släppte det..Ska isolera mera där rören går ner i väggen och uppåt så borde det väl bli bättre..
2 svar · 1,5k läst
M
MasMats: Blev ifö-stolen diskuterad tidigare i tråden. Köpte den på vvs on net, leverans inom 3 dagar, efter lite support var det smidigt att fakturera till dagiset. Han skickade med lämplig slang, m r15 gänga. Bara för mig att skruva bort det gamla och dit med det nya. Precis som ni sa, bara att ansluta mot befintliga avlopp och in-vatten. Nice! Tack och trevlig julhelg!
6 svar · 1,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: ....... och låt vatnet stå och rinna sen[/QUOTE] Man ska tänka sej för innan man låter vatten stå och rinna, är avloppet oisolerat är det risk för att avloppet fryser, om man inte spolar mycket eller med varmvatten:D Jag har använt dammsugaren för att tina rör i rör, pga att det är ett snabbt sätt när man suger in varm rums luft....
22 svar · 11,3k läst
H
Hans H: Tack alla ni som engagerat er. Jag har nu köpt en rörböj som ska passa enligt rörfirmans alla experter. /Hans.
12 svar · 4,3k läst
Tyresö
Tyresö: Men om röret är ca 10 cm diam. då är det ju ett avloppsrör - det är definitivt inget vattenrör. Är du helt säker på att vattenröret inte är draget i trossbotten? Vi hade samma strul förra vintern och då kopplade jag bort vattenröret från hydroforen (som står i vår lilla stuga på tomten) och sen petade jag in en eldragfjäder för att se hur många meter in i vattenröret som
9 svar · 14,0k läst
P
PCLarsson: Med ett fördelarskåp och fördelare från ex-vis Uponor kommer det att se riktigt proffsigt ut, förutom att det blir riktigt gjort ;-)
2 svar · 3,2k läst
I
imported_Kalle_F: Jag brukar kunna få svagt missfärgat vatten då vattnet är på gång att frysa. Hände några gånger förra vintern.
4 svar · 3,7k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Eller möjligtvis någon form av vattenlås. Men jag tror också mest på vacuumventil. Fast faktum är att det borde gå bra att bara täppa till med ett lock: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=585 eller http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=923 Det behövs ingen avluftning just där.
2 svar · 2,7k läst
T
torparn_i_norrland: Jag har flyttat från kalla Norrland och bor sedan ett kort tag söder över. Offerten har jag inte fått ännu..blir förmodligene efter jul...kanske lika bra det=)
6 svar · 1,3k läst
Göran.W
Göran.W: Normalt brukar man för fylla hodroforen med luft till 1-1,5bars tryck Då har man runt 150 liter vatten när strömen går. Annars kan man tappa upp vatten i dunkar när det finns risk för ström avbrott. 5 liter per person och dygn räcker långt om man bara använder det till matlagning, dryck och tandborstning dvs tillfällen man behöver rent vatten. Resten av vatten förbrukningen kan man
10 svar · 15,8k läst
Krilleman
Krilleman: Min rekomnedation är att köp dig en ny 4cc blandare, visst kan man skruva med blandare och byta packningar och smörja termostaten osv. Men erfaranhetsmässigt = byt exempel http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=597 Med FMM får du en bra blandare!
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.