Vår 3fas ejektorpump gick på sista sucken o lät som en felbalanserad jetmotor samt levererade så dåligt vattentryck att man knappt fick schampot ur håret. Så jag läste på o köpte en ny grundfos dränkbar 3fasare o allt man behöver för att koppla om systemet.
Baserat på informationen vi hade skulle vår brunn vara 70m djup, men när vi plockar bort den gamla pumpen o drar ut slangarna visar det sig att den endast är 10-12 m. Eftersom vi måste ha vatten stoppar jag in den nya pumpen - men det känns som att stoppa in en motor från en F1 bil in en hemma byggd gokart - kan jag fortsätta att ha den pumpen eller är det skadligt på något sätt?
Den nya pumpen fyller vår 120L hydropress från 2 till 4 bar på ca 30 sekunder - det är betydligt snabbare än den gamla som tog 3-4 minuter att fylla till 2 bar (den kunde inte prestera högre).
Slutligen - hur kan det komma sig att vattnet inte tar slut hela tiden? Vårt pumphus är ca 2.5 m djupt o oftare än inte fyllt med ytvatten 1 - 1.5 m, den borrade delen har en gummitätning som håller tätt men tar man bort den är det övertryck i hålet (jag återanvände den delen för att slippa ha in ytvatten i borrhålet).
Man blir så förvirrad när det inte är precis som i manualen - men när är det inte så för oss ägare av gamla hus