Vår 3fas ejektorpump gick på sista sucken o lät som en felbalanserad jetmotor samt levererade så dåligt vattentryck att man knappt fick schampot ur håret. Så jag läste på o köpte en ny grundfos dränkbar 3fasare o allt man behöver för att koppla om systemet.

Baserat på informationen vi hade skulle vår brunn vara 70m djup, men när vi plockar bort den gamla pumpen o drar ut slangarna visar det sig att den endast är 10-12 m. Eftersom vi måste ha vatten stoppar jag in den nya pumpen - men det känns som att stoppa in en motor från en F1 bil in en hemma byggd gokart - kan jag fortsätta att ha den pumpen eller är det skadligt på något sätt?

Den nya pumpen fyller vår 120L hydropress från 2 till 4 bar på ca 30 sekunder - det är betydligt snabbare än den gamla som tog 3-4 minuter att fylla till 2 bar (den kunde inte prestera högre).

Slutligen - hur kan det komma sig att vattnet inte tar slut hela tiden? Vårt pumphus är ca 2.5 m djupt o oftare än inte fyllt med ytvatten 1 - 1.5 m, den borrade delen har en gummitätning som håller tätt men tar man bort den är det övertryck i hålet (jag återanvände den delen för att slippa ha in ytvatten i borrhålet).

Man blir så förvirrad när det inte är precis som i manualen - men när är det inte så för oss ägare av gamla hus :)

Redigerat:
Du ska vara glad om du har övertryck i hålet då slipper du ytvatten och förorening av brunnsvattnet..vattenöverskott kan ju vara ett problem men det går ju att fixa i dom flesta fall.

Att du har en för kraftig pump är inget problem utan bara bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.