4 654 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Tar 30sek eller mer innan det kommer varmvatten i kranar + duschen
Har ett problem med varmvattnet i huset. I köket så kommer varmvattnet ganska snabbt, ca 10sek efter att man vridit på det.
Däremot i våda 2 toaletter så tar det 30sek eller mer innan varmvattnet kommer. Även i duschen tar det lång tid, samt att i duschen kan man knappt reglera då det antingen blir iskallt eller skållhett direkt.
Vad kan orsaka detta? I en av toaletterna så ligger rören i en "outgrävd" del av källaren där det är ca 10-12grader. Isolerade rör. Kan det ha något med saken att göra?
Vi har fjärrvärme som uppvärmning, huset byggt 1960.
Behöver ni mer information så är det bara hojta till.
Tack på förhand.
Däremot i våda 2 toaletter så tar det 30sek eller mer innan varmvattnet kommer. Även i duschen tar det lång tid, samt att i duschen kan man knappt reglera då det antingen blir iskallt eller skållhett direkt.
Vad kan orsaka detta? I en av toaletterna så ligger rören i en "outgrävd" del av källaren där det är ca 10-12grader. Isolerade rör. Kan det ha något med saken att göra?
Vi har fjärrvärme som uppvärmning, huset byggt 1960.
Behöver ni mer information så är det bara hojta till.
Tack på förhand.
Kan vara 4 - 6 meter från centralen till toaletten. Vet inte helt säkert hur dom dragit rören till båda toaletterna. Men känns som att det inte borde ta 30sek eller mer på den sträckan?
Ska prova byta blandaren i duschen då den ändå börjar få några år på nacken. Blandarna i toaletterna är relativt nya däremot.
Ska prova byta blandaren i duschen då den ändå börjar få några år på nacken. Blandarna i toaletterna är relativt nya däremot.
Nu har jga inte fjärrvärme själv, men 4-6 meter låter absolut inte som det ska ta 30 sek innan du har varmvatten, antar att du har något liknande avstånd till ditt kök och där tog det ju bara drygt 10 sek. Har du problem med handfatsblandarna att det är svårt med temperaturen där med?
nja, handfatsblandaren sitter istort sett rakt ovanför. Eller kanske max är 2meter. Toaletten längst bort kanske är 15meter bort om man kollar alla rör. Men kanske jag som inte riktigt har full koll, men att vattnet ska ta sådan tid borde det ju röra sig om ganska långa avstånd?
Har du 15 meter till toan längst bort är det nog inte orimligt att det en halvminut. Till vårat kökskran från vår varmvattenberedare är det 13-14 meter och det tar en knapp halvminut att få varmvatten. Däremot din blandare som sitter så när låter väldigt konstigt att det tar så långtid. Det enda jag kan tänka mig är om det dragit rören till din toa längst bort först och gjort nån förgrening längs vägen för att gå till din andra toa. Då blir det ju inte närmaste vägen precis men det är inte omöjligt. Har du möjlighet att kolla hur rören går så kan du kanske utröna det.
Får bli en rundtur i källaren imorgon och kolla. Ska ändå ta ner lite i taket då jag ska bort med gamla rör som ligger och skräpar. Återkommer med exakt längd på rören då. Kan hända att dom gjort som du säger, isf får jag ta och dra nytt.
Jag fick samma problem efter jag renoverade badrummet och i samma veva bytte från oljepanna till bergvärme. Tror att det är lägre temp på varmvattnet med bergvärme än med oljepanna men jag har fått för mig att problemet beror på de sk "miljövänliga" vattenventilerna eller vad det heter som sitter på blandaren och blandar i luft för att spara på vattnet.
Klicka här för att svara