Upptäckte att avloppsröret som leder från badkaret vidare till golvbrunnen är för kort och går inte alls ner i golvbrunnen vilket resulterar i väldigt mycket spill utanför golvbrunnen. Det är ett gammalt badkar som står direkt på betongen byggt och installerat 1957, men som förra ägaren senare kaklat in i samband med en renovering. Jag tror det är väldigt lätt att åstadkomma en vatten/fukt skada under badkaret om detta får fortsätta.

Så min fråga lyder: Vad är billigast och enklaste lösningen på detta? Kan jag på något sätt förlänga röret ner i golvbrunnen och vad behöver jag isf för att det ska passa korrekt och bli helt tätt?
Eller måste jag byta ut hela röret (som förmodligen är ett gammalt gjutjärnsrör) till ett nytt plaströr direkt från bottenventilen? Går det?? Det är tajt att komma åt då en gallerlucka är enda ingången till under badkaret och minsta möjliga ingrepp är att föredra då jag är en amatör.:S
Tack på förhand från tips av er som har en susning.:)

bästa är att byta från bottenventil.. kanske du kan föra över ett större rör typ 50 mm rör över det gammla och ha fall på det med ?

Hade själv samma problem med mitt badkar, också ett gammalt ingjutet från nittonhundrafrösihjäl med galler som satt som fastsvetsat och svårt att komma åt.
Men skam den som ger sig, efter att ha inhandlat en ny bottenventil så gick det faktiskt smärtfritt, svart om nävarna och lite skavsår på armarna men glad i hågen när den nya ventilen var på plats. Satte en med "vridventil" dvs som man öppnar och stänger med ett vred som jag satte på badkarskanten, skönt att slippa kedja och ser mycket bättre ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.