Hej!

Vi har borrad brunn med dränkbar pump. Vi har bott i huset i 8 år. Vi har något stort ljusblått plåtmonster som börjar rosta utvändigt. Jag är osäker på omdet är en hydrofor eller hydropress, hur kontrollerar jag?

När jag kopplar in min körcher 5.85 högtryck direkt vid ett vattenutkast vid pumpen så har jag utmärkt tryck och allt fungerar bra. Vårat hus ligger ungefär 6 meter högre upp än brunn och hydro-..... som står i ett pumprum nere vid garaget.

När jag kopplar in högtrycket uppe vid huset så blir det för dåligt tryck så att högtrycket knappt fungerar. Beror det på nivåskillnaden?, kan man göra något åt det? Eller beror det på att det är för dåligt tryck i hydro-.....? Eller kan det bero det på något annat?

Jag kanske borde slänga vår gamla ljusblåa burk och köpa en ny. Är det då hydrofor jag ska ha? Vi har även en kolfiltertank av nyare modell som är inkopplad direkt efter brunnen.

Tack på förhand.

hydropress har endast en ingång.

hur är det med tryckströmbrytaren?

Den ska det inte vara något problem med. Jag hör när brytaren slår till och slår av.

Ska kolla när jag kommer hem om jag har en hydropress eller hydrofor.

Enbart höjdskillnaden gör bara 0,6 bar i tryckfall. Hur grov är ledningen till huset? Hur är trycket i kranarna i vanliga fall?
Mellan vilka tryck jobbar din pump? Har du någon tryckmätare på hydropressen/hydroforen?

Vet inte grovleken på ledningen men kan kolla det ikväll. Jag skulle nog vilja säga att trycket i kranarna i huset överlag kunde vara bättre. Det är klart märkbart bättre drag i utkastet nere vid brunnen. Ska kolla trycket ikväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.