B
Bambi: ok, tack, får kika på de. Men om det skulle vara sån ESS modell, så att först kommer inget sen kommer inget och sen varmt klockan åtta, enda justeringsmöjligheten är mellan halv åtta och åtta så ett ytterst litet spann.
5 svar · 20,4k läst
C
cerwin666: byt beredare,har för mej att metron på 90 talet är emaljerad och den emaljen är knappast hel idag. Köp en ny Nibe och koppla in själv inte många 1000 lappar det /Cerwin
9 svar · 5,5k läst
·
K
karl oskar: rätt tråkigt vatten du har. Du bor inåt landet från Skellefteå kanske nordanå ? Det finns arsenikfilter med selektiv jonbytarmassa. Radonet luftar du bort i ex en hydrofor alternativt en tunna. uranet tar du ex med anjonbytarmassa, motsatsen till avhärdning, och får lite mer klorid i vattnet men inget farligt. skulle vara intressant och veta dina exakta mätvärden
2 svar · 2,8k läst
K
karl oskar: du ska ha en hydrofor
12 svar · 4,3k läst
mexitegel
mexitegel: Det är linolja som kan självantända genom dess reaktion med syret i luften. En smörjolja gör det knappast på ett värmeledningsrör, diesel har tex. en självantäningstemperatur på 220 grader.
5 svar · 3,8k läst
A
andersmc: Det blir lättare att hjälpa dig om du lägger upp lite bilder. Men rent generellt kan jag säga att det finns ingenstans i en installation av en hydropress där det är lämpligt att använda gängtejp. Antingen är det rörgängor som ska tätas, och då är det lin som gäller. Eller så är det klämringskopplingar, och då ska du inte ha någon annan tätning alls.
11 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Om du sätter två muffar 20x15 så passar övergångarna som heter R15x15, då kan du gå vidare med 15mm kopparrör. Avluftningsventilen är till för en 15mm klämringskoppling.
3 svar · 1,6k läst
M
mickelingon: Hej Vilket korrosionsskydd ska man ha på en ny varmvattenberedare om man har stockholmsvatten? Har kollat med 2 VVS firmor och de säger rostfritt, men kanske bara vill sälja den dyraste. Kommunenens vatten och avlopp visste inte. PH (tyska) värderna är ca 4-6. tack på förhand Micke
0 svar · 1,6k läst
K
karl oskar: du kan ta ett vattenprov och gå vidare med det. finns tydliga gränsvärden
10 svar · 5,7k läst
MathiasS
MathiasS: Det funkar utmärkt med de huvar med packning som beskrivs tidigare. Det är produkten som Wirsbo själva föreslår och här i huset har det hållt tätt i många år nu.
4 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Standarden för rörklammning är ju lite variabel beroende på förläggning, dimension, isolering osv... Men om det rör sig om ett 15mm rör som ligger "naket" på en kattvind borde det sitta en klamma var 60 cm.
4 svar · 1,2k läst
H
Halsoul: Ok, så byta hela inlopps delen då. Tack för infon!
2 svar · 2,4k läst
J
Jönsa: Hej alla rådgivare... Har nu äntligen kommit igång med felsökningen. Har kollat backventilen och konstaterat att den fungerar klanderfritt. En annan konstighet dök dock upp när jag tömde systemet. På matarledning från hydropress, har jag en tappkran, som användes vid tömningen. Efterhand som systemet blev trycklöst, kände jag att temperaturen på ledningen ökade, det var tydligen
18 svar · 7,8k läst
M
mozze: Ah jag vet, vet helt ärligt talat inte varför vi satte en 90 böj där :( 90 böj + bakfall, känns inte bra alls faktiskt =/
15 svar · 7,9k läst
·
B
BigGitt: [citat] Just det. Men vill TS det?
15 svar · 5,1k läst
·
M
MrPekk: Jag har precis löst mitt frysproblem, jag köpte en borrmaskinspump och med hjälp av lite varmvatten (kokade på spisen) och en trädgårdslang åt jag mig ganska snabbt igenom ett 1,5m lång propp. Det var otroligt effektivt, Jag fyllde en hink med varmvatten, och den placerade jag så att det som rann tillbaka rnn ner i spannen, så det blev circulation. För mindre rör finns mindre pumpar
9 svar · 13,0k läst
P
Per-Johan: Jag ska undersöka om cheapys kopplingar är typgodkända, jag återkommer. [citat] Tack för tipset! Efter att ha kollat på vvsonet känner jag att det inte var så mycket dyrare att få kvalitetskopplingar. Prisskillnaden gör det helt enkelt inte värt att chansa.
8 svar · 3,3k läst
jarlh
jarlh: [citat] Alldeles tillräckligt rätt för att hjälpa mig! d^_^b
7 svar · 7,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Har inte börjat med badrummet än så komoden står kvar i förrådet men jag är inte orolig för kvaliten på blandaren.
5 svar · 2,5k läst
·
F
Fixar_Krille: Om ni inte har luftningen efter toan på plan två så finns det risk att ni tömmer duch eller tvättställslåsen vid en större spolning ( nummer 2 ) och sen kan lukt uppstå.
6 svar · 6,7k läst
J
Joakim1961: Måhända, men med dagens energipriser och den energipolitik som bedrivs så ska man undvika allt vad el är, iaf högeffektskrävande don som denna toalett får anses vara (effekt 2 kWh) och med lång drifttid (30-110 min). Elpriserna lär inte falla.. snarare tvärtom! 2 kr/kWh är nog inte långt borta.. Men nu kom vi över på något helt annat.. :) // Jocke
9 svar · 6,6k läst
J
Joakim1961: Till sommarstugor är reningsverk rätt värdelösa, med en uppstartstid på minst en månad. Kommunen kommer med all sannolikhet att neka tillstånd också. Använd befintlig slamavskiljare och komplettera med en ny infiltration så kommer du riktigt billigt undan också. Ska du dessutom bara ha BDT (ej WC) så är det bara att kasta in en ansökan till kommunen. Kika tex på denna sida:
3 svar · 2,7k läst
J
Joakim1961: Det kan fungera med en upplyft infiltration, alt. markbädd som någon föreslagit. Du kan ju också använda pumpbrunn mellan slamavskiljaren och bädden och pumpa bort vattnet till mark där du kan infiltrera bättre.. alternativen är oändliga! // Jocke
3 svar · 5,6k läst
D
Dunkelfink: försökte mig på att rita lite, den första bilden visar alltså hur det ser ut i dagsläget, och den andra skapelsen ska föreställa hur jag hade tänkt, frågan är alltså huruvida man får/bör göra, vad säger regelverket och vad säger förnuftet ? Hmm, svårt att se på de små bilderna , men det kanske går att se dem i större format på något sätt.
2 svar · 7,6k läst
·
B
BigGitt: HO HO HO d^_^b
7 svar · 2,2k läst
B
snuttjulle
snuttjulle: Ibland får man dessa effekter när det börjar bli stopp i den egna delen av stammen (den delen fram till den stora som har avluftning). Kontrollera med grannar om de har samma problem och om ni vet hur rören går så vet ni om det bara finns en stam eller om toalett går på annan. Funkar det bra från toalett mot samma stam så är det troligen början till stopp lokalt fram dit.
4 svar · 9,4k läst
·
S
styrman1: det går nog vatten i vissa väggar så var försiktig med var du stänger av värmen.
11 svar · 4,0k läst
M
ME-gbg: Tackar för svaren! Det var precis de svaren som jag ville ha. :-) När jag kollade på fördelare med avstängning så var det någon hundralapp i skillnad så jag skulle tro att det får bli en sådan lösning, men det är skönt att slippa lägga ytterligare pengar på kulventiler i badrummet. /Mattias
4 svar · 1,8k läst
J
Jonas77: Hitta ett litet hål mitt i axeln på laddomat pumpen, på den sidan där skovelhjulet sitter, det gick hela vägen in till rotern, spruta i mass Wurth H2000 sen har det funkat fint utan massa ljud osv.
5 svar · 8,6k läst
T
tompski: Kanon, kollar med min elkompis! =) Tack för hjälpen!
4 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.