Hejsan!
Har installerat en VVB i stugan nu.

I VVBn finns där en batterislinga, dvs 2st 22mm kopparrör ut på undersidan för sekundär uppvärmning. Dock så använder jag bara elpatronen.

Det är denna jag har http://www.nibeonline.com/pdf/411369-2.pdf

Problemet är att det droppar ut dessa rören, ur det rödmarkerade röret kommer där ca 5l/dygn och ur det blå kommer där ca 1dl/dygn. Jag misstänker att det är kondens, stämmer det?

Hur ska jag göra med dessa rören, ska de ner i avloppet tillsammans med avtappningsröret eller ska jag bara plugga dessa?

mvh Fredrik

Att skulle vara kondens låter ngt märkligt.
KOndens inträffar när varm och fuktig luft möter en kallare yta.
Jag antar att det är varmare inne i din VVB än utanför?

Kanske ska säga att jag hoppas det är kondens men misstänker att det kan vara läckage.

Om det nu skulle vara läckage, kan man plugga slingan?

Plugga går fint.

Om det nu är läckage mellan batterislinga och VVB låter det som det ska ordnas och inte pluggas. Vid läckage är det annars risk för att du dels syresätter tex din solslinga eller vad du nu leder in via batterislingan eller får ut otrevligt vatten i ditt tappvarmvatten

Jag har fått VVBn begagnad och gratis så batterislingan är inte tänkt att användas alls, just nu står den bara och droppar ner i en slang. Så om jag pluggar den borde den sakta fyllas med vatten och sen är allt bra..
Risken som jag ser det är om där blir luftbubblor i den, skulle dessa kunna expandera och förstöra något? Det borde väl aldrig kunna bli tryck nog för det?

Då förstår jag

Om du pluggar den borde luften långsamt försvinna ur den på samma sätt när det kommer luft i vattnet in från gatan/brunnen. Borde inte vara någon risk med att temperaturväxlingar får något att expandera och mest troligt kommer stället som det läcker på hantera temperaturväxlingarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.