Hej alla, och glad påsk på er.

Jag är hos min svärmor, och allt började med att det blev stopp i avloppet i källaren, så köket, tvätten och det är big no-no just nu, toaletterna fungerar, men det är allt, vi spolade och spolade och fick bara fram massor med sand, utan att komma längre in i röret, så jag tänkte bila upp golvet i källaren och byta rören, inget stort jobb.

Så igår kväll började jag bila upp golvet, och det visar sig att förra ägaren har dragit riktigt avloppsrör från tvättstugan som ligger precis under köket och ut i hallen i källaren där wc avloppsröret kommer ner igenom hörnan, men avloppet från tvättrummet är inte kopplat där utan bara ligger dragit till dom gamla tegel dräneringsrören, så jag h ar nu bilat upp ett schackt hela vägen fram till wc avloppsröret, det är inte plast vad jag kan se, har ca 10cm kvar till det, men behöver veta lite om hur jag kopplar in mig på det.

Liten uppdatering,nu har jag grävt dom sista 10 cm till stora wc avloppsröret som kommer ner uppeifrån, och det är en böj dom har gjutit in i golvet, så det går ej att koppla på under golvet, utan får sätta en brunn med pump som kan pumpa upp det i nivå, tyvärr till över golvhöjd,

Hur gör jag detta lättast, och vad för typ av pump skall det vara ?, det som den skall pumpa är disk och tvättvatten, inte toa.

Lite svårt att skaffa sig en uppfattning om hur det ser ut, men kan du inte byta ut böjen till en gren så du kan koppla på där. Försök att undvika avloppspump om du kan. Tänk på att du inte behöver dra det nya avloppet precis där det gamla låg. Ofta kan man hitta bättre vägar. T ex, dra avloppet, som kommer uppifrån, en bit i källartaket.

disk och tvättmaskin behöver inte ha avloppsrör som leder neråt till en golvbrunn. Om det går att sätta ett smalare avloppsrör högre upp på vägg och med lutning leda till huvudstammen lagom osynligt ( bakom skåpen?) så kan man koppla sej på stammen högre upp ovan den ingjutna svängen och samtidigt slippa en pump. Allt beror ju på om det går att dra synligt utan att det blir till besvär... har svårt att fantisera fram din beskrivning :)

Stora problemet är att tvättstugans avlopp har personen som dragit bara dragit 3 meter för att komma tills där alla dom urgamla dräneringsrören korsar och då bara gjort ett hål i alla rören, som typ extrem fattigmans infiltration ( och tänkt att dräneringen tar hand om disk och tvätt vatten ), fast det är mitt under källargolvet, och därifrån är det 2,5 meter kvar över till det lodrätta wc avloppsrör som jag trodde var en vanlig gren, men är en boj, och golvytan är i samma nivå genom hela källaren, så jag är redan innan jag börjar dra dom 5,5 meter rör nera i samma djup som avloppet skall sluta på, vilket gör att med fall och allt, så kommer jag under det avlopp som finns, så jag kommer tyvärr nog inte ha något val, än att sätta en brunn med en pump i.

Dock har jag tänkt miljö mässigt, att sätta en 12v pump, som drar så lite som möjligt, koppla den på ett 12v batteri och ladda det med solceller som placeras ute.

Dom flesta små 12v pumpar som t.ex länspumpar drar inte mycket ström, och klarar att lyfta vattnet ca 4-5 meter, jag skall ha det 2,3 max.

Lättast blir då helt enkelt att dränka en pump i rensbrunnen i tvättstugan, låta den pumpa vattnet horisontalt till den hörnan som är närmast toa avloppen, där låta röret gå vertikalt upp så långt det går, bruta sig igenom väggen, och dra röret med naturligt fall tvärs igenom

Se bilden på länken

http://cid-feb337878c17533e.office.live.com/self.aspx/Hus fix/svärmor.jpg

Att driva en avloppspump med 12V låter som en mycket dyrbar lösning. Solceller med hyfsad effekt = svindyrt, batterierna håller kanske 5 år, pump för 12V är dyrare och kräver mer underhåll än en för 230V. Nej kör på 230V istället, energiåtgången för en avloppspump är nästan helt försumbar jämfört med övrig hushållsel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.