2 333 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gammal 3 kammarbrunn
:O HJÄLP
Vi funderar på att flytta till landet-ska på husvisning. Tog kontakt med kommunen ang 3 kammarbrunnen, som är anlagd 1977.Dom sa rening samt fosforavskiljning inte var godkänd och måste åtgärdas inom 1 år. Alltså behövs inte själva 3 kammarbrunnen bytas utan reningen från den. Hur går vi till väga på bästa sätt?? Någon som gjort det? Bra och dåliga erfarenheter, tack
Vi funderar på att flytta till landet-ska på husvisning. Tog kontakt med kommunen ang 3 kammarbrunnen, som är anlagd 1977.Dom sa rening samt fosforavskiljning inte var godkänd och måste åtgärdas inom 1 år. Alltså behövs inte själva 3 kammarbrunnen bytas utan reningen från den. Hur går vi till väga på bästa sätt?? Någon som gjort det? Bra och dåliga erfarenheter, tack
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Ta kontakt med en bra grävfirma. På avloppguiden.se kan man söka efter entreprenörer som har diplomutbildningen för att anlägga små avlopp.
Men var inte allt för säker på att den gamla 3-kammarbrunnen går att använda. Om betongen har börjat vittra så vill de flesta gräventreprenörer att man även byter ut brunnen, annars vill de inte lämna garanti på jobbet (vilket ju är ganska förståeligt).
Normalt ligger priset på en komplett anläggning (3-kammare + infiltration) omkring 60 000:-. Om grundvattnet är högt så man behöver pumpa eller om markens genomsläpplighet är dålig så att man måste göra en markbädd stiger priset ytterligare.
Men var inte allt för säker på att den gamla 3-kammarbrunnen går att använda. Om betongen har börjat vittra så vill de flesta gräventreprenörer att man även byter ut brunnen, annars vill de inte lämna garanti på jobbet (vilket ju är ganska förståeligt).
Normalt ligger priset på en komplett anläggning (3-kammare + infiltration) omkring 60 000:-. Om grundvattnet är högt så man behöver pumpa eller om markens genomsläpplighet är dålig så att man måste göra en markbädd stiger priset ytterligare.
Klicka här för att svara