Alla sorters VVB har sina små problem men rent generellt kan man säga att:
Emaljerat är den klart bästa legeringen för i stort sett alla vattentyper. Så länge man kommer åt och kommer ihåg att kontrollera anoden. När emaljen kom körde man det i inbyggda pannor utan anod vilket medförde att emaljlegeringen fick dåligt rykte.
Koppar är egentligen den legeringen att föredra för de allra flesta. Men funkar inte i surt vatten. Och kan man väl tillägga är lite tyngre och gammalmodigt.
Rostfritt borde ju vara det bästa kan man tycka. Men blir alltid en kompromiss beroende på vilken vattenkvalitet man har. I Norge finns en tillverkare som körde olika legeringar beroende på var i landet man bodde, det är så det ska vara.