4 095 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Stammar i egen lägenhet.
Hej! Jag håller på renovera min bostadsrätt och håller just nu på i badrummet. Jag har bilat bort de gamla golvet så jag kommit till "grundplattan" där jag just nu håller på bila fram dom gamla avloppsrören.
De blir lite ändringar i badrummet så därför måste jag komma åt rören för nya fall osv.
Min plan är att byta ut "mina egna stammar" som går till huvudstamman i fastigheten när jag ändå måste bila fram dom.
Funderingen var då om nu föreningen bestämmer sig för ett stammbytw om ett par år, så behöver väl dom inte bila upp mitt badrumsgolv eftersom de redan är bytt (och dokementerat.)
Men när dom byter den gamla huvudstammen så behöver man ju komma åt anslutningen från mitt badrums rör för kunna koppla på den till nya huvudstamman.
Och den anslutningen sitter bakom en halv kvadratmeter yta mot en vägg i badrum. Där måste man väl sånna fall öppna upp?
Blev väldigt luddigt, vet knappt själv vad fråga är men nån som har en aning om vad jag menar? Kan lägga upp nån bild senare för visa lite tydligare.
MVH // engdahl
De blir lite ändringar i badrummet så därför måste jag komma åt rören för nya fall osv.
Min plan är att byta ut "mina egna stammar" som går till huvudstamman i fastigheten när jag ändå måste bila fram dom.
Funderingen var då om nu föreningen bestämmer sig för ett stammbytw om ett par år, så behöver väl dom inte bila upp mitt badrumsgolv eftersom de redan är bytt (och dokementerat.)
Men när dom byter den gamla huvudstammen så behöver man ju komma åt anslutningen från mitt badrums rör för kunna koppla på den till nya huvudstamman.
Och den anslutningen sitter bakom en halv kvadratmeter yta mot en vägg i badrum. Där måste man väl sånna fall öppna upp?
Blev väldigt luddigt, vet knappt själv vad fråga är men nån som har en aning om vad jag menar? Kan lägga upp nån bild senare för visa lite tydligare.
MVH // engdahl
Tror nog att föreningen kan kräva att renovera ditt badrum på nytt också. Jag vet iaf att det blev så, plus en massa bråk i vår brf när det blev stambyte och badrumsrenovering, just med folk som bara något år innan betalat massa pengar för att själva renovera sina badrum, och nu fick se allting utrivet igen och ersatt med föreningens gemensamma renoveringslösning (om man inte ville pynta egna pengar för att få dyrare material. Igen.)
Som jag ser på det är det dumt att göra en genomgripande renovering av sitt badrum om man vet med sig att ett stambyte är i faggorna.
Som jag ser på det är det dumt att göra en genomgripande renovering av sitt badrum om man vet med sig att ett stambyte är i faggorna.
hmm, okey, men då känns de som man inte behöver lägga allt för mycke energi på befinliga rören. Men ifs, enligt föreningen fanns ingen tal om stambyta inom minst 6år. Och jag/vi har planarat att på här 2år ca. Får efterkommande köpare ta den smällen ;D
Det hela beror på var huvudstammen går.
1) Går huvudstammen utanför badrummet och du lägger nya avloppsrör och vattenledningar i badrummet samt ansluter dessa behöver föreningen inte riva det nygjorda badrummet vid ett stambyte.
2) Går huvudstammen däremot inne i badrummet måste badrummet rivas vid ett stammbyte.
1) Går huvudstammen utanför badrummet och du lägger nya avloppsrör och vattenledningar i badrummet samt ansluter dessa behöver föreningen inte riva det nygjorda badrummet vid ett stambyte.
2) Går huvudstammen däremot inne i badrummet måste badrummet rivas vid ett stammbyte.
Redigerat:
Jag har varit med om att nyrenoverade badrum där de nya rören gått fram till slitzen och kopplas i gamla stammen så har bara slitzen rivits. Förutsättningarna är ju att det är godkänt och yrkesmässigt gjort med papper från företag osv osv. Just kraven är väl från förening till förening. Men om stammen ska bytas så räkna med att dom öppnar slitzen från golv till tak, inte bara just vid anslutningen. Så spara tillräckligt med kakel så att du får samma sort med samma bränning om det blir renovering och det måste lagas i ditt badrum samt om du har klinkers på golvet att du sparar lite till det med.
Glufsglufs skrev:Jag har varit med om att nyrenoverade badrum där de nya rören gått fram till slitzen och kopplas i gamla stammen så har bara slitzen rivits. Förutsättningarna är ju att det är godkänt och yrkesmässigt gjort med papper från företag osv osv. Just kraven är väl från förening till förening. Men om stammen ska bytas så räkna med att dom öppnar slitzen från golv till tak, inte bara just vid anslutningen. Så spara tillräckligt med kakel så att du får samma sort med samma bränning om det blir renovering och det måste lagas i ditt badrum samt om du har klinkers på golvet att du sparar lite till det med.
De där låter sannolikt som de skulle bli för mig då. Huvudstammen gränsar till badrummet via 2x0.5m lättväggar (ytterhörn) i badrummet. Där river jag just nu för komma åt huvudstammen. Och i det utrymmet kommer inte heller de gå värmegolv eller golv kakel så då skulle dom nog bara behöver riva just där.
Btw, bra idé med kaklet, hade jag nog inte tänkt på!
Ev går det ju att se till att slits och alla kopplingar kommer i rummet brevid och kan då utan problem göras om. Nu är det ju ganska vanligt att dessa stammar ligger just i badrummet. Eller iaf hamnar där vid byte.
Klicka här för att svara