Patrick E
Patrick E: Om man släpper ut vattnet i en stenkista så kan man troligtvis räkna med att marken runt omkring binder och fångar upp en del föroreningar innan de når grundvattnet (Jämför med infiltrationsbädd för avlopp). Släpper man ut regnvattnet direkt i en grävd brunn som står i direkt kontakt med grundvattnet är ju riskerna strörre för förorening. Har hört en liknande jämförelse med
8 svar · 4,9k läst
L
Lizard: Det var ungefär så jag tänkte... Får nog bli så, kanske lyfta på locket och se hur det ser ut i brunn. Tack för hjälpen
2 svar · 7,9k läst
Krilleman
Krilleman: Badshop har den för 1300 http://www.badshop.se/mora-cera-40c-c-duschblandare-fynd-/17711-0 Visserligen öppnad förpackning, men billigare än så kommer du nog inte undan om du inte har någon bra kontakt på en VVS-grossist!
1 svar · 1,7k läst
V
vilden: Det löste sig även för mig, otroligt bra med special slangen för högtryckstvätt. Fick dock montera bort toa stolen för att komma någon vart, efter det gick det som smort...
22 svar · 18,6k läst
Krilleman
Krilleman: Ljud som hörs i väggen för det finn PEX typ RIR har jag aldrig hört talas om. Om det låter så mycket i plasten , hur mycket låter det då inte i hela systemet i sin helhet?! Lägg i slangen i väggen utan att tänkla på ljudnivån! Den är obefintlig!
5 svar · 1,4k läst
NetNut
NetNut: Jodå, om du köpt pumpen som privatperson så täcks denna av konsumentköpslagen och dess 3 års reklamationsrätt, dvs uppstår felet inom 3 år så skall försäljaren av pumpen ersätta dina kostnader om det är ett s.k. "ursprungligt fel" - om pumpen suttit där och skött sitt jobb och detta händer så är detta ett ursprungligt fel, backventilen skall naturligtvis hålla längre än 1.5
8 svar · 10,4k läst
B
borsno: "hittat " en fördelarcentral (för vatten till blandare och WC ) infälld i väggen med en utanpåliggande plåt , fäst bakom blandaren . Fördelaren har två grövre matarledningar för varmt/ kallt . Den har också matningar till två tvättställ i badrummet. installationen är sedan förra husägaren byggde 1974. Funderingen är om man utan protester från försäkringsbolag kan behålla
0 svar · 1,6k läst
G
GunnarM: Vi betalade knappt 80 000 för hela paketet: brunn, ínfiltration, pump etc. Då ingick att firman bilade upp en del av källargolvet och förberedde anslutningar samt gjöt igen efter sig. Brunnen och infiltrationen ligger kanske femtio meter från huset, så det var ganska mycket grävjobb+rör. Dessutom har vi lerig mark, så vi fick bygga en förstorad markbädd. Det enda som vi inte
5 svar · 1,9k läst
A
alen: Jag försöker flytta ner bulben på anliggningstermostaten samtidigt som jag vill ha själva termostatdosan kvar på ett högt och lättåtkomligt läge. Problemet är att kabeln mellan bulb och kopplingsdosa bara är 5 cm. Kan man skarva kabeln? Tänker att det nog borde gå, men har efter ett försök som resulterade i att termostaten slutade fungera blivit fundersam. Bulb-givarkabel-termostat
0 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: Vissa saker blir man aldrig klar med och detta är en sådan. Nu får jag dock springa ut och sparka på slangen från pumpen varannan timme så nu har jag tröttnat. Jag pratade häromdagen med http://www.exac.se/produkter/nivavakter/ och fick ett cirka pris på 1500sek med tre prober och ett relä. Jag tror jag länkade till det reläet tidigare i tråden. På elfa finns Finders reläer +
32 svar · 9,9k läst
Tyresö
Tyresö: [citat] Med såna äventyr blir det åtminstone inte långtråkigt att vara husägare. Skönt att det ordnar sej till slut.
16 svar · 7,5k läst
B
byggankan: [citat] Vi har dusch och allting mot ytterväggen så det är därför vi inte ska ha dom i väggen.
16 svar · 4,9k läst
mexitegel
mexitegel: Det är nog stor risk att du spräcker plasten är jag rädd, i vart fall om "muttrarna" är i plast också. Lin+pasta härdar inte.
1 svar · 2,1k läst
B
Berra Brumm: Hej. Ja, de var här och hällde färg i en brunn och det rann ut i rätt avlopp ute på gatan. Phu. Vi hade ju fått gräva upp och koppla om annars... Vad porlandet beror på kunde han inte med säkerhet svara på men ljuden kan transporteras långa vägar i rören. Det rann även in mycket smältvatten vid brunnslocket och droppade ner. Kan vara det ljudet som hördes på nått sätt. Iallfall
7 svar · 5,1k läst
F
frebor: Detta hamnade i fel kategori. Jag har lagt upp det i rätt. Dock lyckas jag inte ta bort detta. Moderatorhjälp?
1 svar · 1,5k läst
·
B
BigGitt: Vi gjorde en egen (till sonen) genom att klippa bort allt i mitten och fila. Inget fastnar. Inte ens ringar :(
8 svar · 2,4k läst
J
Jenzza: Det står på typskylten. Dock ej datum när den kommer gå sönder.
1 svar · 892 läst
S
sammi: OK.Det blir nog bra
2 svar · 3,6k läst
S
2 svar · 3,6k läst
joflopp
joflopp: Njae... Uponor, VPI och PTC räknas väl till de större tillverkarna av slamavskiljare och samtliga gör trekammarbrunnar i plast. Har lite dålig koll på hur Fanns slamavskiljare ser ut invändigt men de är kanske endast av tvåkammartyp?
5 svar · 21,1k läst
R
redheat: öppna säkerhetsventilen, öppna varm vatten kranen, ta en luftmadrass pump,håll den mot kranpipen == tryck in lite luft in i varmvatten beredaren via varmvatten röret då går det snabbt att tappa varmvatten beredaren
7 svar · 19,4k läst
B
Bigfoot: Det borde jag ju tänkt på själv. Det är betydligt varmare före ventilen så det är nog den som är skyldig.
2 svar · 4,3k läst
A
acey: mulpac: Skönt att höra. Nej, pumpen går inte hela tiden utan slår av och går egentligen igång 2-3 gånger om dagen ungefär. Tack för all hjälp!
10 svar · 14,4k läst
A
AndersS: Det finns "glykol" för avlopp som inte är giftig. Kolla på t.ex. bensinstation, jag köpte1L på OK/Q8 för ca 70kr och använder den i alla vattenlås.
16 svar · 32,6k läst
F
Fishermansfriend: Det är så att jag ska montera ett Filter mot lågt Ph,men är lite osäker på om djupvattenpumpen levererar tillräckligt vattentryck till filtret.Filtret kräver 20-35liter per minut och den sitter innan hydropressen. Pumpen ger 40liter/per minut fritt från slang per minut,utan hydropress vid borrhålet som är 25 meter djupt har jag mätt fram. Filtret står 25m från borrhålet och det är
0 svar · 2,3k läst
T
Tocke: Mexitegel! Smart, mkt smart. Snor det för kommande problem....... :)
6 svar · 3,7k läst
gadeberg
gadeberg: [citat] Fått dit det? Resultat?
8 svar · 4,0k läst
V
vallenman: Fixat gjorde som lordi & krilleman_215 föreslog. Inte många droppar på golvet. Tack för hjälpen // vallenman
5 svar · 4,7k läst
Krilleman
Krilleman: Om tätskiktet är innanför den innersta kaklet så kan du använd dom redan diskuterade nipplarna, om jag fattar rätt då så blir gäng gången då på rätt sida om tätskiktet ifall jag förtår din beskrivning rätt!
14 svar · 4,1k läst
·
E
Ekberg: Bakom badkaret hade varit bra om jag hade tänkt på det innan. Badkaret skall vara "bakom till vänster i bild" alltså bredvid där jag tog kortet och rören räcker inte dit, sen så är det en stolpe ivägen också. /Dan
2 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.