Y
Installerade ett partikelfilter före avhärdaren och tur var väl det..

Förr läckte borrade brunnen in och var förorenad. Spolade ren och satte damask på så var det rent och fint igen.. iaf på analyspapprena (flera omgångar)

Men det ändrar ju inte att det är jäkla massa skit ändå.. Får rengöra filtret senast efter 14dagars period för då börjar de smaka sämre.

Det känns som om de blir smutsigare efter att pumpen matat in vatten i hydroforen, kanske full me gammal skit i den bara, men då borde det ju ta slut någon gång vilket det inte känns som. Iofs, det var riktigt styggt ibörjan för då såg de ut såhär på direkten.

Någon som har erfarenhet?

Funderar på byta till djupvatten pump istället för denna hydrojet eller vad de heter när det bara är en slang ner..

skitvatten.jpg

Ser ut som sand

Tycker det ser ut som järnutfällningar snarare än sand. Verkar vara mer fluffigt i karaktären och inte som sandkorn.

Har du bytt sanden i botten på bunnen? Har samma problem med min grävda (som jag antar du har också)

Y
borrad..

när de spolade borrhålet så kom de ibland klumpar med den färgen..

Missade det, så jag hoppas det löser det löser sig för dig.
Hur gammalt är hålet?

Y
mjaaa...sisådär 30år kanske..

grävda brunnen räckte inte till för bondgården.. de linborrade.. vet inte exakt, detta nyare huset byggdes för 30år sedan iaf, anar de borrade före dock.

Har inte använt så mycket vatten de senaste åren, ifall det är det.
Spolbilföraren sa att egentligen borde man spola brunnarna relativt ofta, många srpingar och köper filter medans en spolning kan räcka.
Men tycker ju att ett år är lite dåligt dock. Men nu suger den strax vid ytan (tur ger brunnen mycket). undra om jag får finare vatten om jag satsar på dränkpump på typ 70meters djup eller nåt sånt..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.