Hoj!
Undrar om någon vet när man började borra brunnar i Sverige.
Anledningen till frågan är att jag av ren nyfikenhet vill reda ut hur gammalt helgens fynd är. Hittade ett 1,2x1,2 och 7 meter djups schakt på tomten och i botten på schaktet en kammare på cirka 2x2x2 meter.
I kammaren finns den gamla hydrofortanken kvar samt foderröret som sticker upp ur golvet.
Har kollat med brunnsarkivet och vår brunn finns inte med, ägaren innan oss hade, vad jag vet, kommunalt vatten och de köpte fastigheten på 60-talet. Ägaren innan dess hade inte heller någon koll på att det fanns en brunn och då är vi tillbaka på 1930-40.
/M
Undrar om någon vet när man började borra brunnar i Sverige.
Anledningen till frågan är att jag av ren nyfikenhet vill reda ut hur gammalt helgens fynd är. Hittade ett 1,2x1,2 och 7 meter djups schakt på tomten och i botten på schaktet en kammare på cirka 2x2x2 meter.
I kammaren finns den gamla hydrofortanken kvar samt foderröret som sticker upp ur golvet.
Har kollat med brunnsarkivet och vår brunn finns inte med, ägaren innan oss hade, vad jag vet, kommunalt vatten och de köpte fastigheten på 60-talet. Ägaren innan dess hade inte heller någon koll på att det fanns en brunn och då är vi tillbaka på 1930-40.
/M
Jag vet att borrade brunnar med dränkpump fanns på slutet av 60-talet. Har läst en bok om Stockholm vattens anläggande av ett nytt vattenverk i Norsborg åren 1901-1903 och redan då "borrade" man provbrunnar i grusåsar för att undersöka gundvattentillgången. Är det berg under din "hydroforkammare"?
Nope inte berg, men rullstensås. En borrad brunn från 1967 cirka 300meter bort ska enligt uppgift från brunnarkivet ge 30 000 liter/minut).
Till saken hör att ägaren på första hälften av 1900-talet var rätt bra stadd i kassan och mycket väl kan ha investerat i modern teknik (med dåtidens mått mätt) Bara konstruktionen av kammaren som sådan är ju som jag uppfattar det lite utöver det normala.
Men som sagt än är det bara spekulationer från min sidan så all infomation som kan ringa in ett tänkbart decennium är av intresse.
Ska se om jag hinner lägga in lite bilder i kväll.
Till saken hör att ägaren på första hälften av 1900-talet var rätt bra stadd i kassan och mycket väl kan ha investerat i modern teknik (med dåtidens mått mätt) Bara konstruktionen av kammaren som sådan är ju som jag uppfattar det lite utöver det normala.
Men som sagt än är det bara spekulationer från min sidan så all infomation som kan ringa in ett tänkbart decennium är av intresse.
Ska se om jag hinner lägga in lite bilder i kväll.
Ja iallafall om man ska lita på SGU:s brunnsarkiv. Har kollat andra brunnar utmed samma sträckning och det är inte ovanligt med värden över 10 000 liter/min.
Enheten fick jag direkt från SGU, men kollar man borrprotokollen så lämnas värdet för flöde i liter/timme vilket ju låter rimligare.... det är ju fortfarande en ruskig massa vatten
Här kommer det lite bilder också. öppningen ligger precis i utkanten av tomten nera i en svacka bland en massa sly vilket är förklaringen att jag inte sett den trots att vi bott på gården i över 2 år nu.
I schaktet sitter kabelklammrorna kvar och det finns även fästen för vad jag antar har varit en fast monterad stege
/M
Enheten fick jag direkt från SGU, men kollar man borrprotokollen så lämnas värdet för flöde i liter/timme vilket ju låter rimligare.... det är ju fortfarande en ruskig massa vatten
Här kommer det lite bilder också. öppningen ligger precis i utkanten av tomten nera i en svacka bland en massa sly vilket är förklaringen att jag inte sett den trots att vi bott på gården i över 2 år nu.
I schaktet sitter kabelklammrorna kvar och det finns även fästen för vad jag antar har varit en fast monterad stege
/M
Precis så tio_Pepe, det är en lätt imponerande konstruktion. Först grävd, gjuten och murad och dessutom borrad i botten på hela alltihopa. Till saken hör att det här ligger i en "dal" på gården så schaktets mynning ligger uppskattningsvis 10-15 meter nedanför marknivån på tomten
Smart med skylten på hydrofortanken Patrick E givetvis ska jag kolla upp det. (Tänkte ändå plocka upp tanken så småningom)
/M
Smart med skylten på hydrofortanken Patrick E givetvis ska jag kolla upp det. (Tänkte ändå plocka upp tanken så småningom)
/M
Inte som jag har koll på, vilket ju inte säger så mycket. ;-)
Själv tror jag snarare att den har försörjt den tidigare ladugården med vatten, men det borde man kunna lista ut genom att gräva lite runt schaktöppningen för att hitta på det galvade rör som går upp taket på kammaren strax bakom hydroforen.
Det som är förbryllande är ju själva schaktet ner. Man har ju knappast byggt det för att det var roligt, marken runt ikring är sank med en mindre bäck på ca 5 meters avstånd från schaktet, så det måste varit ett riktigt skitjobb. Om syftet varit att få pumpen på frostfritt djup så hade man ju inte behövt gräva så djupt....
Min enda ide hittills är därför att man varit tvungen till att gräva så djupt för att komma till en nivå där man kunnat suga upp vattnet från borrhålet...
Själv tror jag snarare att den har försörjt den tidigare ladugården med vatten, men det borde man kunna lista ut genom att gräva lite runt schaktöppningen för att hitta på det galvade rör som går upp taket på kammaren strax bakom hydroforen.
Det som är förbryllande är ju själva schaktet ner. Man har ju knappast byggt det för att det var roligt, marken runt ikring är sank med en mindre bäck på ca 5 meters avstånd från schaktet, så det måste varit ett riktigt skitjobb. Om syftet varit att få pumpen på frostfritt djup så hade man ju inte behövt gräva så djupt....
Min enda ide hittills är därför att man varit tvungen till att gräva så djupt för att komma till en nivå där man kunnat suga upp vattnet från borrhålet...
Jag tror också att förklaringen är att man grävt ner pumpen för att kunna använda en vanlig självsugande torruppställd pump som klarar att suga ca 7-8m (teoretiskt 10m). Borrade brunnar för vattenverk har gjorts länge, åtminstone sedan början på 1900-talet, men jag vet inte när tekniken började användas för enskilda fastigheter.
Hittade lite text på nätet:
http://www.avantisystem.se/about.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vatten_och_avlopp_i_Stockholm#Brunnar.
/Ingenjören
Hittade lite text på nätet:
http://www.avantisystem.se/about.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vatten_och_avlopp_i_Stockholm#Brunnar.
/Ingenjören
Tack, intressant läsning. Första hälften av 1900-talet bör alltså vara rimligt för borrandet trots allt. Jag måste se till att ta mig tid och följa Patrik.E:s råd och snarast ta mig ner och leta skylt på hydrofortanken
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
När jag ser det så är den första tanken som slår mig att den troligen är borrad med lisstöts teknik http://www.rubenssonsbrunnsborrning.se/ccms.asp?pageID=73&mumID=67
Anledningen till att jag misstänker det är avsaknaden av foder rör som man använder vid trycklufts borrning.
Det finns ju inte någon anledning att bygga ett schakt när man kan trycka ner foder rör istället på bråkdelen av tiden det tar att bygga ett schakt.
Linstöt tekniken var om jag inte missminer mig kinserna först ut med redan innan kristi födelse när dom borrade efter saltvatten till salt tillverkning på så stora djup som 600 meter.
Det var ett par år sen jag lästa om linstötar men vill minnas att det var så.
Linstöts borrning är den mest mångsidiga borr tekniken för det går i princip att borrra hur djupt som helst i vilket material som helst och med hur stora vattenflöden som helst.
Men det går mycket långsamt.
Anledningen till att jag misstänker det är avsaknaden av foder rör som man använder vid trycklufts borrning.
Det finns ju inte någon anledning att bygga ett schakt när man kan trycka ner foder rör istället på bråkdelen av tiden det tar att bygga ett schakt.
Linstöt tekniken var om jag inte missminer mig kinserna först ut med redan innan kristi födelse när dom borrade efter saltvatten till salt tillverkning på så stora djup som 600 meter.
Det var ett par år sen jag lästa om linstötar men vill minnas att det var så.
Linstöts borrning är den mest mångsidiga borr tekniken för det går i princip att borrra hur djupt som helst i vilket material som helst och med hur stora vattenflöden som helst.
Men det går mycket långsamt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det frågades efter årtal, hos mig finns ett borrhål från 1950, 49 meter djupt, ett 2" rör och längst ner en kolvpump som drogs upp och ner av en stång. Motor, växellåda och vevsläng stod ovan mark under en "huv".
Mest synd att det var järn (rost) i vattnet så allt blev brunt.
Protte
Mest synd att det var järn (rost) i vattnet så allt blev brunt.
Protte
Klicka här för att svara