Jag skulle vilja plugga två vattenrör, ett varmt och ett kallt. Det förefaller vara kopparrör. Installationen är troligtvis från 60- eller 70-talet.
Var förbi min lokala VVS-firma och köpte två lock, och nämnde snabbt att det minsann var 15mm-rör jag ville plugga. Väl hemma så mäter jag rören och de förefaller vara lite drygt 16mm (målade).
Moderna rör verkar vara 15mm, men var 16mm vanligt i äldre installationer, och har jag således köpt fel dimension på min lock?
Var förbi min lokala VVS-firma och köpte två lock, och nämnde snabbt att det minsann var 15mm-rör jag ville plugga. Väl hemma så mäter jag rören och de förefaller vara lite drygt 16mm (målade).
Moderna rör verkar vara 15mm, men var 16mm vanligt i äldre installationer, och har jag således köpt fel dimension på min lock?
Jag svarar lite på min egen fråga och har efter lite snabbt googlande samt mätande med skjutmåttet kommit fram till att den utvändiga gängan förefaller vara 21mm, alltså en R15, och då ska de huvar jag har köpt passa. Stort tack!
Det kan vara samma gänga men det kan även skilja. När det är äldre saker som sitter där finns det ibland specialgrejer. En sak att alltid ha med sig är att inte förstöra eller hindra att skruva tillbaka grejerna innan man vet om den nya passarFluxor skrev:
Klicka här för att svara