Jag skulle vilja plugga två vattenrör, ett varmt och ett kallt. Det förefaller vara kopparrör. Installationen är troligtvis från 60- eller 70-talet.

Var förbi min lokala VVS-firma och köpte två lock, och nämnde snabbt att det minsann var 15mm-rör jag ville plugga. Väl hemma så mäter jag rören och de förefaller vara lite drygt 16mm (målade).

Moderna rör verkar vara 15mm, men var 16mm vanligt i äldre installationer, och har jag således köpt fel dimension på min lock?

• DSC01335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du köpt huvar spelar rördimensionen ingen roll utan det är storleken på utvändiga gängan som du ska mäta på. Om du köpt en propp är det mycket riktigt sådana för 16mm du behöver vilket inte är vanligt. Om du har en normal 15R gänga på din koppling är enklaste att köpa två huvar för att stänga av

Det är en huv jag köpt. Började fundera på om den utvändiga gängan var olika beroende på rörets diameter (15mm, 16mm). Det är alltså samma huv till både 15mm och 16mm rör?

Jag svarar lite på min egen fråga och har efter lite snabbt googlande samt mätande med skjutmåttet kommit fram till att den utvändiga gängan förefaller vara 21mm, alltså en R15, och då ska de huvar jag har köpt passa. Stort tack!

Fluxor skrev:
Det är en huv jag köpt. Började fundera på om den utvändiga gängan var olika beroende på rörets diameter (15mm, 16mm). Det är alltså samma huv till både 15mm och 16mm rör?
Det kan vara samma gänga men det kan även skilja. När det är äldre saker som sitter där finns det ibland specialgrejer. En sak att alltid ha med sig är att inte förstöra eller hindra att skruva tillbaka grejerna innan man vet om den nya passar

Nitlott! Huvjäveln är för liten! Bah!

Var är min dygnet-runt-öppna VVS-butik när jag behöver den som bäst?

Securex minsann! Nu är det fixat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.