Hej!
Jag skall ansluta till kommunalt v/a. Från huset går befintligt avlopp till en trekammarbrunn. Från denna är det kraftigt fall i ca 50 meter ner till den tänkta anslutningen. I slänten är det i princip bara berg, och jag vill inte spränga för att kunna dra avloppet.... Finns det färdigisolreda avloppsrör som jag kan leda ovan mark ner till anslutningen?? Jag kan ju lägga på lite jord så den döljs. Behövs verkligen isolering om det är ordentligt fall? Värme utvecklas i avloppsrören och det är väl alltid plusgrader i de stora kommunala avloppsrören?

Tacksam för kloka svar.

//Pelle

Mja, en droppande kran eller en aning rinnande porslinstron och du har en fin ispropp...isolera ordentligt med markskivor och rejält med jord oppepå.

Tyresö
Jag är ingen avloppsexpert, men min erfarenhet utifrån att vi har "nakna" oisolerade avloppsrör dragna i en oisolerad kulvert, så har vi aldrig haft några isproppar - trots att vi förra vintern hade 15 - 25 minus flera veckor i sträck. Det är möjligt att vi ligger på gränsen och bara haft tur, varje vinter dom senaste 10 åren vi har bott här. Rören är monterade för ca: 20 år sedan och jag har inte hört att det skulle ha varit strul någon gång. Skulle vara intressant vad en rörmokare har för kunskap i frågan.

Krilleman
isolera med minst dubbel markskiva så löser sig problemet, har gjort flera sådana grunda installationer och dom funkar fint!

Det är berg i dagen stora sträckor, och svårtillgängligt.Jag kanske kan täcka röret med jord, men bara att få dit den lilla jorden är projektet hugo! Jag vill alltså kunna lägga avloppet mer eller mindre på berget och nödtorftigt täcka över.Det måste väl gå att köpa isolerade avloppsrör eller dra kabel i röret, ( då blir det fler kablar i röret :D)
/Pelle

Fotografen har rätt, en lätt rinnande kran eller porslinstron gör att det lilla vatten som rinner i röret hinner frysa.

Det hände hos oss och det var vatten ända upp till kanten på tronen, turligt nog så hann vi stoppa rinnet.
Funkar det som det ska så smälter små droppar om det kommer en rejäl skvätt men smårinnet.......

Protte

Tyresö
Tack Tyresö! Nu är det vår och jag är i full fart med detta..

Tyvärr och åter tyvärr så får inte Tyresö vara med i vår lekstuga, Marlene ställde honom i skamvrån för tid och evighet, med dumstruten på.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.