8 486 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Ny blandare, vilken koppling???
Jag har precis köpt en ny blandare (FM Mattsoon 9000E, prodnr 8055-0000) till handfatet då den gamla gav upp. Men nu när jag packat upp den nya så förstår jag inte hur den ska kopplas in på rören.
Så här ser blandarens anslutningar ut:

Så här ser det ut under handfatet:

Så här ser blandarens anslutningar ut:

Så här ser det ut under handfatet:

Och "lagom hårt" kan vara rätt hårt. Just dessa kopplingar (tror banne mig det var en likadan blandare också) var de enda klämringskopplingar jag var tvungen att efterdra lite extra i mitt eget badrumsbygge.
Ser ut som en koppling av typ vatette, då ska den dras 1 1/4 varv, mer läsning finns här: http://www.vatette.se/econtent/files/125/633257_8.pdf
Efter ett par fullbokade veckor fick jag äntligen lite tid över till rörmokeri. Då jag skulle plocka av gamla blandaren insåg jag hur svårt till den sitter. Att komma åt med enorma skiftnyckel fungerar inte... (Handfatsskivan sitter för integrerat för att plockas loss.)
Finns det något specialverktyg (billigt) för att skruva loss ringen som håller fast gamla blandaren? Verkar vara ungefär 36 mm.

Finns det något specialverktyg (billigt) för att skruva loss ringen som håller fast gamla blandaren? Verkar vara ungefär 36 mm.

Skiftnyckel går oftast, men en del av dessa muttrar sitter bara för jävligt! Ibland får man borra och spräcka muttern... Inte alls kul...
Men bra att det funkade för dig så här på en lördag och allt! d^_^b
Men bra att det funkade för dig så här på en lördag och allt! d^_^b
På plats. F*n vad trångt det var. Jag var fick montera bort lysrörsarmaturen för att kunna stoppa i hiss-stången för bottenproppen i efterhand. (Tyckte den var i vägen då jag skulle montera själva blandaren.)
Nu ska jag belöna mig med en kopp kaffe innan frugan drar med mig till Plantagen...
Nu ska jag belöna mig med en kopp kaffe innan frugan drar med mig till Plantagen...
Klicka här för att svara