O
Jag skall sätta en T-koppling på en existerande synlig kallvattenledning och montera ett kort rör som går igenom en vägg och avslutas med en kulventil och ett gängfäste för tvättmaskin på andra sidan av en 95mm putsad lättbetongvägg.

Så hur gör man? ;)

En L-böj direkt ansluten i T-kopplingen och som går in på ena sidan som mynnar ut i en väggbricka på andra sidan? Eller är två väggbrickor med ett litet rakt rör mellan bättre? Vilken sorts rör borde jag använda i så fall?

Eller har jag helt missförstått hur en väggbricka är konstruerad. Jag har fått för mig att den är till för att göra en övergång mellan två olika rör via en skruvkoppling. Stämmer det?

O
Apropå val av rör. Hur gör man lämpligast med tätning runt röret inuti väggen? Hur är det med skyddsrör och liknande utanpå själv vattenröret?

Min enda erfarenhet av sånt här är stora raka rör i industrin och då gjorde vi hålen lite större än rören och sprutade in brandtätning runtomkring i den 40-50 cm tjocka betongväggen. Men känns lite overkill i en bostad och för ett så litet rör. :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.