5 021 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Pulserande vatten
I vintras när det var svinkallt passade vår gamla djupbrunnspump på att tacka för sig. Vi köpte en ny dränkpump som har försett oss med vatten pålitligt sedan dess. Dock pulserar vattnet ur kranarna en hel del och jag skulle vilja ha mycket jämnare flöde. Jag kröp ner i brunnen idag för att försöka justera tryckvakten. Pumpen pumpar upp till ca 4 kilo och sjunker sedan till 2.5 innan den slår på igen. Under en sådan cykel går det någon dryg sekund och det hinner rinna ut mindre än en halvliter. Borde jag justera tryckvakten till tätare intervall eller vad ska jag göra? Tacksam för alla idéer.
Du borde ha en (betydligt större) luftficka i hydroforen så du ackumulerar en del vatten och pumpen därigenom får pumpa ett tag innan den stänger av och vattnet räcker en stund innan den måste starta igen. Så det är bara att fylla på mer luft helt enkelt.
Redigerat:
Då ska jag plocka fram kompressorn på söndag. Tack för svaret. Visst borde det vara effektivast att bryta strömmen till pumpen, öppna en kran för att sänka trycket, stänga kranen, pumpa in luft och sedan koppla på strömmen igen - eller tänker jag fel då?
Förmodligen blir du tvungen att släppa ut vatten och trycka i luft i flera omgångar för att få i tillräckligt mycket luft. Ett alternativ till att använda kompressor kan vara att öppna och släppa ut allt vatten ur hydroforen (så den bara innehåller luft) och sedan låta pumpen fylla vatten och höja trycket igen. Det ger i och för sig inte så jättestor luftficka, men man slipper risken att få in olja eller något annat äckel från kompressorn i hydroforen. Optimalt är att ha så mycket luft att det nästan är slut på vatten i hydroforen när pumpen slår till. Alltså trycksätta den med en kompressor så trycket motsvarar pumpens tillslagstryck när hydroforen nästan är tom (så att pumpen startar innan man får ut luft i ledningarna).pingis skrev:
Klicka här för att svara