Hupp! Update - Det gick verkligen över förväntan (Med rören - Resten är en annan historia).
Givetvis var det en skruvkoppling mellan kopparn (Som mycket riktigt var 44mm) och det galvade röret in i huset på 45mm.
Lyckades efter en halv burk 5-56 dela på halva kopplingen och kapa av stålröret för att senare dela kopparn från stålet och skruva på en hylsa för att senare avsluta med en adapter och en övergång till PEM, det hela godkänt av Stockholm Vatten. Lite pill med andra ord...

"isiflo" kopplingen står oanvänd och väntar på att returneras till butiken - Där sparade man en fin slant! d^_^b

• IMG-20110514-00194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ser bra ut! Underligt dock med den där 44mm kopparn! Men man slutar aldrig lära sig...

Är som mest förvånad att det anses okej att lämna PEM kopplingen under mark - Påverkar inte fukten plasten i koppligen alls? Tänker då mest på plstmuttern...

Den första biten som sitter i stora muttern är en konisk adapter så den kunde man liksom inte bli av med.

Vad jag hitills har sett, brukar PEM:en i mark klara sig mycket bra. Muttern klarar sig säkert bättre där än ovan mark.

44 mm koppar är dock ett mysterium. :S

Krilleman
Mycket nyinstallation sker med PRK idag, har själv lagt massor med PRK i mark, både stora och små... Funkar än! Och som redan skrivet, dom lite äldre som man ibland stöter på håller fin fint!

Det som störde mig en del var väl att Stockholm Vatten hävdade att kopparn skulle går till 50 cm FRÅN tomtgränsen men i verkligenheten var den alltså 50cm IN på tomten. Häcken slaktades helt i onödan.. q(;^;)p

• Gilla
faf
  • Laddar…
50 cm in på tomten är väl 50 cm från tomtgräns??? För dom sade inte åt vilket håll - eller???

vojma skrev:
50 cm in på tomten är väl 50 cm från tomtgräns??? För dom sade inte åt vilket håll - eller???
Jag pratade med två (!) olika snubbar om vart skarven var - Den första som kom ut och kollade så ventilen i gatan gick att stänga samt nr 2 som stängde vattnet på fredagen - Alla hävdade att den skulle ligga under trotoaren och att jags skulle behöva tunnla ut för att hitta den för att undvika att gräva sönder trotoaren.
Även den tekniska chefen på SV hävdade att man skulle "tunnla" ut för att hitta kopplingen..

Döm om min förvåning när vi stöter på den så tidigt som vi gjorde.. :S

Ja då så... Starkt jobba i helgen förresten. Ska bli spännade att se bilderna på bloggen.

Skål!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.