9 631 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Hur ska gumminippeln sitta?
Hej.
Är ny på det här med att fixa med avlopp, så därför tänkte jag fråga om lite råd.
Jag har monterat ett tvättfat med blandare och ska nu slutföra avloppet genom att ansluta ett 3,5mm rör till ett horisontellt 4,7mm rör från väggen. Måtten är innerdiametern.
Vilken gumminippel ska jag använda?
Hur ska den träs på/installeras?
Bör jag använda silikon vid någon del av monteringen?
Finns det några andra goda råd att tänka på?
Tack på förhand!
Är ny på det här med att fixa med avlopp, så därför tänkte jag fråga om lite råd.
Jag har monterat ett tvättfat med blandare och ska nu slutföra avloppet genom att ansluta ett 3,5mm rör till ett horisontellt 4,7mm rör från väggen. Måtten är innerdiametern.
Vilken gumminippel ska jag använda?
Hur ska den träs på/installeras?
Bör jag använda silikon vid någon del av monteringen?
Finns det några andra goda råd att tänka på?
Tack på förhand!
Måtten på avloppsrör mäts utvändigt så jag antar att du har ett 40mm rör från handfatet, sen har du antingen ett 50 mm rör (45 mm invändigt) eller en 50 mm muffände (50 mm invändigt) i väggen (om det är plaströr)
Du behöver då antingen en 40-45mm , eller en 40-50mm gumminippel. Du behöver inget silikon, men smörj in nippeln med diskmedel, om du inte har smörjmedel för avlopp, så går montaget lättare.
Gumminippeln trycker du i röret från väggen, sen trycker du i röret från handfatet.
Du behöver då antingen en 40-45mm , eller en 40-50mm gumminippel. Du behöver inget silikon, men smörj in nippeln med diskmedel, om du inte har smörjmedel för avlopp, så går montaget lättare.
Gumminippeln trycker du i röret från väggen, sen trycker du i röret från handfatet.
Tack för goda råd!
Klicka här för att svara