Hej,
Har råkat ut för följande:
Nyinflyttad granne har installerat ett avloppsreningsverk för ca 9 månader sedan.För drygt en vecka sedan så började vårt vatten (djupborrad brunn) bli missfärgat (gult) och luktar gödsel eller något liknande. En annan granne har fått samma problem och dom kontaktade miljökontoret i vår kommun som kom ut. När jag pratade med en handläggare på miljökontoret och frågade hur grannen med avloppsreningsverket hade gått tillväga med tillstånd och så vidare (dom har nämligen inte pratat med oss) så fick jag veta att dom i sin bekrivning vid ansökan hade för avsikt att leda vattnet från reningsverket mellan våran tomt och grannen som har samma problem som vi. Saken är den att det har aldrig grävts mellan våra tomter så jag misstänker att vattnet från reningsverket letat sig ner i våra brunnar. Jag har skickat ett bakterieprov för analys men ej fått något svar.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har tips hur men går vidare?
Förskringsbolaget vill inte hjälpa till :)

Hej,

Har för mig att kommunens handläggare gör en slutbesiktning innan det tas i drift, för att säkerställa att allt överensstämmer med ansökan. Så det finns säkert mer info att hämta på miljökontoret om deras slutbesiktning. Min erfarenhet är att man får bättre svar om man ställer rätt frågor.

Jag hade väntat med att dricka vattnet tills jag fått provsvaret. Har själv haft en brunn med diskutabel kvalitet och man kanske inte märker att man mår dåligt av det. Men med rätt filter så mådde vi mycket bättre!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.