2 064 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Problem med våran bänkdiskmaskin.....
Hej hej ...
Hoppas denna tråden har kommit rätt , första gången jag är här inne
Jo vi har en gammal bosch bänk diskmaskin som började krångla nu efter
vi har flyttat....
Min gubbe här mätt ström hitan och ditan.
Och jag hittar inget på nätet om det heller , så nu hoppas jag att det finns någon bra kunnig människa här som kanske kan hjälpa oss.....
Det är så här att vi har den kopplad baktill på vatten kranen ....
Den tar in vatten , sedan måste man hjälpa den till att sätta igång programmet ... alltså hoppa ett sträck ..... men den slutar inte att ta in vatten äben om programmet har börjat...
Så den stänger alltså inte till själv utan det måste vi göra på kranen ...
Allt överflödigt vatten spolas rakt igenom maskinen ....
eller så pumpas det ut av maskinen själv.....
Men vad tror ni kan vara problemet ???
E lite trött på att behöva vakta maskinen så den inte går torr å så vidare...
tacksam för hjälp ...
d^_^b:wow:
Hoppas denna tråden har kommit rätt , första gången jag är här inne
Jo vi har en gammal bosch bänk diskmaskin som började krångla nu efter
vi har flyttat....
Min gubbe här mätt ström hitan och ditan.
Och jag hittar inget på nätet om det heller , så nu hoppas jag att det finns någon bra kunnig människa här som kanske kan hjälpa oss.....
Det är så här att vi har den kopplad baktill på vatten kranen ....
Den tar in vatten , sedan måste man hjälpa den till att sätta igång programmet ... alltså hoppa ett sträck ..... men den slutar inte att ta in vatten äben om programmet har börjat...
Så den stänger alltså inte till själv utan det måste vi göra på kranen ...
Allt överflödigt vatten spolas rakt igenom maskinen ....
eller så pumpas det ut av maskinen själv.....
Men vad tror ni kan vara problemet ???
E lite trött på att behöva vakta maskinen så den inte går torr å så vidare...
tacksam för hjälp ...
d^_^b:wow:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det låter för mig som att det finns en sensor som skall känna vattennivån som slutat fungera. Troligen är det meningen att programmet skall stå still tills den tagit in rätt mängd vatten, därefter fortsätta. Du drar då förbi det steget manuellt.
Jag har meckat några gånger med våra diskmaskiner, har dock aldrig haft det felet, men har av ren nyfikenhet försökt se hur nivåstyrningen går till. Jag TROR att det brukar sitta en lite labyrintartad plastkanal med en tryckkännare som skall indikera när rätt vattennivå uppnåtts. Jag har läst i ngn annan tråd här att det kan komma skräp i den kanalen så att trycket aldrig når fram till sensorn. Kanske kan vara värt att titta på. Det kan iofs också vara programverket som styr hela maskinen som det är fel på, i så fall är det troligen inte lönt att reparera på en gammal maskin, ens om man gör det själv.
Jag har meckat några gånger med våra diskmaskiner, har dock aldrig haft det felet, men har av ren nyfikenhet försökt se hur nivåstyrningen går till. Jag TROR att det brukar sitta en lite labyrintartad plastkanal med en tryckkännare som skall indikera när rätt vattennivå uppnåtts. Jag har läst i ngn annan tråd här att det kan komma skräp i den kanalen så att trycket aldrig når fram till sensorn. Kanske kan vara värt att titta på. Det kan iofs också vara programverket som styr hela maskinen som det är fel på, i så fall är det troligen inte lönt att reparera på en gammal maskin, ens om man gör det själv.
Kanske det finns nåt liknande på en bänkmaskin.
http://www.hobbyman.se/reparera-din-trasiga-diskmaskin-sjalv/
http://www.hobbyman.se/reparera-din-trasiga-diskmaskin-sjalv/
Klicka här för att svara