R
Jag är intresserad av att kika på gängverkyg för rör på nätet i England och Tyskland, men vet inte vad detta kallas på dessa språk. Det är väl därför jag inte hittar något just nu. :( Har förut handlat verktyg hos Axminster, Shop-Seltmann och Toolstop,.. men hittar inget hos dem.

Jag är kanske inte intresserad av det allra billigaste, men inte heller det dyraste. Vet inte vilka produkter som är bra.

Tips och ledtrådar, så jag kan kika på priser och utbudet utomlands. :)

Gängverkyg = Threading tools.
Gängutrustning = Threading equipment
Gängtap = Threading tap
Gängsnintt = Threading dies

Och på Tyska

Gängverktyg - Gewindewerkzeuge
Gängtapp - Gewindebohrwerkzeuge
Gängsnitt - Schneidedeisen

Hoppas jag inte stavat fel för i såfall kommer min gamla tyskalärarinnna och spökar för mig i natt :)

R
Tack för tipsen! Och om någon skulle vara felstavat, så rättas det till genom Google :)

Har läst och kikat på internet nu, och det viktigaste verkar vara att kunna gänga utvändigt. När man gängat några rör kan man köpa kopplingar för att sammanfoga dem, och kopplingarna har ju gängorna invändigt.

Jag är väldigt intresserad av att lära mig mer om det här, men vart ska jag börja. Vill gärna köpa något, men vad..? Vill inte köpa det allra billigaste, men inte heller det dyraste. Vill gärna ha något av hyfsad kvalitet.

Vill gärna testa att skapa rörledningar till/från vattenelementen. En kul hobby, om inte annat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.