Jag behöver fylla på luft i hydroforen och det ligger en bilventilskoppling löst i källaren. Jag antar att jag skall skruva av den befintliga "proppen i toppen" och skruva dit den med bilventil.

Måste jag först tömma ut en viss del vatten? Hur vet jag vilken mängd? Trycket skall väl sedan upp till ca 3 bar och det fixar jag med samma prylar som jag pumpar bioldäcken med.

En hydrofor har bara en del luft i toppen. Räcker att släppa ut vatten i botten samtidigt som du släpper in luft uppe. Ska inte vara något övertryck från början utan vill du ha mer mottryck är det bara att släppa ut mer vatten ur tanken så större del fylls med luft. Luften kommer så småningom att ta slut då den löses i vattnet och du behöver återupprepa det hela.

Har du däremot en hydropress så ligger vattnet i en gummiblåsa. Här ska du tömma den helt på vatten och sedan trycka upp lufttryck runt gummiblåsan med en kompressor. Trycket ska ligga ett par tiondels bar under pumpens starttryck. Måste kontrolleras med avstängd pump och öppna kranar så att inte vattentrycket har ökat lufttrycket.

Det går utmärkt att pumpa in luft i en hydrofor, fördelen är att luftkudden blir större och du får längre mellan till och från slag. Har man ca 80% vatten i tanken när den slår i från vid ett tryck på ca 3 bar fungerar det mycket bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.