Måste nu ta tag i avloppet. Behöver göra en ovanpåliggande infiltrationsbädd med pumpbrunn.
Har en 600 betongbrunn 2m hög som jag ska ha som pumpbrunn. Den kommer att grävas ner till ca 1m under utloppsröret från 3k brunnen.
Har skaffat en Wilo avloppspump som ska hängas där i.
Frågan är om jag behöver en backventil någonstans efter pumpen, vilken typ av backventil, och i så fall var man lämpligen placerar den?
Avståndet mellan pumpbrunn och fördeln.brunn kommer inte att vara långt ca 2m.
Kan ju inte vara så mycket vätska som kommer att kunna rinna tillbaka på den sträckan.
Sätter jag backventilen direkt vid pumpen så har man ju istället fylld slang hela tiden med risk för frysning. (tänkte inte behöva gräva alltför djupt).

Nån som har några förslag?

Nu är jag ingen expert, men kommer själv att anlägga en infiltrationsbädd med pumpbrunn och har funderat lite kring detta. Jag kan inte se varför man skulle behöva en backventil, kan bara se fördelar med att matarröret töms mellan varje pumpning. Däremot funderar jag på att dra ett extra rör mellan fördelningsbrunn och pumpbrunn. Detta kommer att anläggas ovanför inlopp/utlopp i respektive brunn så att det ej kan fyllas med vätska. Anledningen är att avluftningen skall fungera optimalt. Något att fundera på om du har avluftning.

//Jonas

Nä backventil borde ju kunna kvitta i det fallet. Använder man PEM 40mm så är det ju fråga om ca 3dl per m slang. Bättre at ha slangen tömd kan man tycka.

Tror du inte att det luftas tillräckligt genom locket ändå?
Kan ju inte bli helt tätt om man lägger på ett betonglock.
Klart omm man får locket precis i marknivå så kan de ju bli något lufttätt.

Har du kollat infiltrationsdelar på Rinkaby rör?
Klart bästa priserna jag hittat.
Köpte rör mm där, och betongbrunnar på lantmännen då dom bara har plastdetaljer på Rinkaby.

Ena syftet med att ha avloppsluftning är ju att syresätta infiltrationsbädden genom att luft sugs in i slutet av bädden och dras genom systemet upp i luftningen över taket på huset, dvs bakvänt genom avloppssystemet. Men det går säkert att ventilera via brunnen även om draget kan bli sämre. Genom luftningen upp över taket får man ju en sorts skorstenseffekt.

Har kollat både på rinkaby rör och andra. De ligger ju väldigt bra till prismässigt. Pumpbrunnen bygger jag själv som du tänkt göra (de som finns på marknaden är ju oerhört dyra...). Det kan väl inte vara så svårt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.