Jag har en gammal renslucka till avloppet där jag tänkt bygga WC och duschrum. Det finns en ny spolbrunn på avloppsservisen halvägs ut till gatan vilket är cirka fem meter från rensluckan. Jag kommer dessutom sätta en toalett en halv till en meter "uppströms" från den plats där rensluckan sitter idag.

Kan jag ta bort rensluckan helt utan att ersätta den eller finns det någon regel eller tumregel som detta strider mot?

Hallå! Är det ingen som vet något?

Kan inte säga att jag VET eller känner till några regler för detta, men jag kan säga hur jag hade resonerat om det var mitt hus:

I och med att det finns en toalett strax "uppströms" som du kan gå in i med ett rensband eller högtrycksspolning, och att det sedan bara är några meter ut till en spolbrunn, så ser jag absolut inga problem med att ta bort rensluckan, så länge du inte bygger in några 90-gradersböjar däromkring istället.

(Som man frågar får man svar, du undrade om det fanns några regler för detta och DET är det nog få som vet, hade du frågat "hur hade ni gjort?" istället så kanske fler svarat...)

Redigerat:
Renslucka ska placeras där stammens riktning ändras från stående till liggande, men har du en toalett i närheten så går den att använda den anslutningen för rensning.

Tidigare fanns det en stående stam ungefär där toaletten ska placeras men den är borta. Denna del av avloppet slutar med toaletten. Den nya stående stammen ansluter 1-2m längre ner på ledningen och på den nya stående stammen sitter det ett rensrör längst ner.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.