D09
Hejsan

Håller på för fullt o bygger pannrum och är inte helt hundra på i vilken ordning som detaljerna ska komma i.

Det jag har är ( och tror är kopplingsordning från inkommande vatten)

0.Bottenventil
1.Värmekabel
2.Pumpdosa ( givare till pumpen i djupborrad brunn )
3.hydropress
4.vattenfilter
5. till tappvatten kall.
6. till tappvatten varmvatten ( nibe fighter 310 )

Har sedan en extra ca 90 liters varmvattenberedare som jag köpte in för att kunna ha att komplettera med ifall man får råd med bubbelpool =)
Hur skall den kopplas in för att få störst effekt / energibesparing ?

Ska se om jag hittar något kort att ladda upp som det ser ut nu...

Om någon har tid / ork / lust att rita ett kopplingsflöde / schema så vore jag grymt tacksam =)

Ser ni att jag glömt något detalj så rätta gärna mig =)

D09
Någon som har koll på vilka komponenter man ska ha? Hörde något om säkerhetsventil?

säkerhetsventil sitter förhoppningsvis på pannan redan 9 bar

D09
Någon som har lust att lägga upp bild på sina lösningar hemma alt kopplingascheman / ritningar, tips, råd förslag, länkar, instruktioner etc

Har lite smått panik, har planerat att flytta in i huset med familjen i november och då måste pannrummet vara klar... ( Min bugdet är tyvärr sprucken sen länge... annars hade jag haft en rörmokare för 600 kr timmen där nu.... )

Som ni ser på bilder så e jag .....lite.....stressad......

• DSC01809.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Min tanke på hur flöde skulle se ut.....

• vvs tankekarta.jpg
    Skapa konto
D09
Ska vattenfilter placeras före eller efter hydropress?

Snailman
jag skulle nog frågat på värmepumpsforum istället, om du inte redan har gjort det, det kan vara ganska trögt att få svar här ibland...

D09
Börjar likna något nu =D

Dock med hjälp av en rörmokare..

• DSC_0128.jpg
    Skapa konto
D09
Har lite strul med varmvattnet, om man kopplar utgående varmvatten från pannan in till ingående kallvatten på den extra vv-beredaren. Måste denna vara på för att inte all värme ska försvinna därinne även om den är isolerad eller kan man ha den avstängd o bara köra på? Jag upplever det som att eftersom jag fyllde systemet med vatten ( kallt ) så kommer inte varmvattnet igenom, och även om jag spolar så ska det ju igenom 100 liter varmvatten från pannan innan går... några tips?

Krilleman
Även fast varmvattenberedaren är isolerad så tappar den värme då den är avstängd. (nattetid står den ju stilla många timmar) Om du har den på så toppar den bara varmvattnet... Vilket jag skulle rekomendera!

Det är skillnad att ha en temp på +8º in i VVB eller +55º

Om du har VVB avslagen så får du ju en typ av "buffert" på 100L innan du har helt uppvärmt VV...

Om VVB sitter i serie med VP för att spetsa så borde väl VVB inte spetsa om det är kallare vatten i VVB än vad som kommer ifrån VP?

Säg det snabbt 10ggr :)

Således borde väl varmvatten från VP passera utan inblandning från VVB ifall VVB är avslagen?

Krilleman
Sant, men hur varmt är vattnet i VVB nattetid när du inte förbrukar något?! Därav att du får en kall buffert på morgonen om VVB inte är på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.