D09
Hej

Idag så gick det väl sådär....... :(

Vi skulle sänka ned pumpen i vår djupborrade brunn, 96 meter i ett fint hål rätt ned =D

Problemen började när vi skulle fästa vajern och en karbinliknande fästkonsol trillade ner i hålet....

Sedan så inser vi att elkabeln blir så tung av sin egna vikt att vi bör nog strippa fast den med vattenslangen.... 2 meter upp och sedan satt pumpen som berget och kommer varken upp eller ned.... typ 92 meter ner....

Sedan gör vi ett försök att starta pumpen, konstigt nog är det 4 kablar som kommer upp... Jord, nolla + 2 faser ( brun + grå ). Mig veterligen så är pumpen en 220v men jag kan ha fel.

Gjorde ett som sagt ett försök att starta den för att se om den skulle lossa....

Inte en tendens till att komma igång... vågar inte heller använda 2 faser ifall pumpen skulle bränna...

Någon som har något bra förslag på lösningar,

Hur få igång pumpen / felsöka?
Hur få upp pump ?

Har nått botten i ekonomin o har verkligen inte råd med att borra ett nytt hål och kämpar med dubbelt boende o måste verkligen in i huset..... Tänkte att vatten kan vara rätt bra om man ska duscha o så ; )

Hjälp!!

D09
Läste något om att man i värsta fall kan "spränga" av slang o kabel, någon som vet hur detta går till?

Vet inget om pumpar som sitter fast i hål, men gällande elen, vad har du för färg förutom brun, grå och gulgrön? Troligtvis är ju ingen av ledarna nolla, utan tre faser + jord. Och beroende på fasföljden så kommer motorn gå åt ena eller andra hållet. Har du ingen dokumentation på pumpen?
Vill tillägga att jag inte är någon elektriker, men troligen bör du låta en koppla in pumpen.

• Gilla
irenFOLKWE<S
  • Laddar…
D09
Hej o tack för svar =)

Har tyvärr ingen dokumentation, hann se att det var en grundfors något... Håller på o jagar kopplingssheman på nätet... går sådär ...

Den fjärde kabeln är blå... Tänkte precis som du var inne på låta min elektrikter kolla på det o om han kan felsöka något.... pumpen som köptes beg ska vara nyservad innan köpet.

Grundfos har ordentliga datablad på sin hemsida, men det vill till att veta pumpens typbeteckning då.

Tycker också att det låter som en trefaspump.

D09
Tackar =D Ska kolla in där...

Finns det någon risk i att pumpen sitter fast om man mot förmodan skulle få igång den?
( Förutom att den givetvis kan gå sönder... )

Har du en multimeter? I så fall borde du kunna mäta om det är en trefasmotor genom att mäta resistansen mellan brun och blå, brun och grå samt blå och grå. Ska ligga under 10 Ohm. Om du därefter mäter mellan brun och jord, grå och jord samt blå och jord ska du ha oändligt motstånd (över 1MOhm).

Att starta pumpen när den sitter fast och du inte har någon aning om hur det ser ut låter riskabelt... men vad sjutton gör man? Ponera att du endast kopplar in två faser, då får du inget startmoment utan motorn kommer stå och durra. Har du j*kligt tur vibrerar han loss.

D09
Tackar för utförlig och nyttig info. Får låna farsans multimeter o testa, om inte annat så kommer elektriktern får göra det =D Börjar känna lite hopp komma tillbaka =D

Kontaktade även försäkringsbolaget också, dom skulle skicka ut någon "kunnig på området", sedan så fick jag tipset av en kollega att ta upp en spolbil och spola ner pumpen igen...

Göran.W
Har du 4 kablar är pumpen en 3 fas pump.
Det finns inga djuphåls pumpar som går på 2 faser.
Har du kört pumpen på 2 faser och nolla finns det en stor risk att motorn är bränd nu.

Lite sent svar, men...
Har den fastnat skall du INTE dra uppåt.
Försök trycka/vrida den nedåt så borde den lossna.

Skulle vara roligt att veta hur det gick så här i efterhand nu!

D09
Hej hej

Ursäkta sen återkoppling. Håller på o kaklar som en dåre i pannrum /tvättrgtuga :-)

Det gick bra med pumpen på sätt att min far gick in o lånade kapital till en entreprenör som kom dit,, lossade pumpen genom ett järnrör som satt gå en slang o så slogs pumpen ned igen. :-)

Pumpen var en 3faspump :-)

Så nu är brunnen spolad o klar för drift :-) bara pannrummet kvar nu. Tack för all hjälp :-D

D09
Tydligen så användes någon speciell koppling som nyper slangen såpass att vajern inte behövdes.

D09
Sen så får vi se om drulle alt ansvarsförsäkringen kan täcka en liten del

Göran.W
dkp09 skrev:
Tydligen så användes någon speciell koppling som nyper slangen såpass att vajern inte behövdes.
Man använder beulco koppling som om den är rätt monterad klarar mer drag belastning än vad slangen klarar och slangen i sig klarar mer belastning än den fjantiga lilla öglan som brukar sitta på pumpen för att fästa vajern i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.