Hej!

Jag är ingen verkligen expert på att sätta på lin men jag har gjort några st och det håller tätt än. Nu har jag haft problem med att få linet att sitta kvar när jag drar på radiatorkopplingen på ett element (som finns i en annan tråd). Någon tipsade om att ta en bågfil och dra i gängorna lite, men det gick inte bättre...

Förut har jag alltid satt på linet som en ganska hård smal korv som jag gängat på i gäng-dalen med början vid rörändan, varv efter varv tills gängan tagit slut. Som sagt har det hållt hittills... Men nu lyckades jag inte ens få på kopplingen med den metoden, så efter fem försök gick jag på att men en ganska bred sträng av lin varva på hela kopplingens gängbred och då ta några varv med det utan att direkt sprida linet axiellt eftersom det gjordes automatiskt m h a den breda strängen.

Vilket sätt ska man egentligen sätta på lin?! :O

Mvh
Mats

Skånepåg skrev:
Hej!

Jag är ingen verkligen expert på att sätta på lin men jag har gjort några st och det håller tätt än. Nu har jag haft problem med att få linet att sitta kvar när jag drar på radiatorkopplingen på ett element (som finns i en annan tråd). Någon tipsade om att ta en bågfil och dra i gängorna lite, men det gick inte bättre...

Förut har jag alltid satt på linet som en ganska hård smal korv som jag gängat på i gäng-dalen med början vid rörändan, varv efter varv tills gängan tagit slut. Som sagt har det hållt hittills... Men nu lyckades jag inte ens få på kopplingen med den metoden, så efter fem försök gick jag på att men en ganska bred sträng av lin varva på hela kopplingens gängbred och då ta några varv med det utan att direkt sprida linet axiellt eftersom det gjordes automatiskt m h a den breda strängen.

Vilket sätt ska man egentligen sätta på lin?! :O

Mvh
Mats
Vet inte riktigt om jag missförstår dig men tanken med bågfilen är att skapa små grader (axiellt) på ytterspetsarna på gängen så att linet inte roterar med när du gängar in kopplingen.

Jag brukar ta en ganska tunn, lång lin-lugg.
Lämna första gängvarvet fritt så det är lätt att hitta gäng i muffen.
Sedan lindar jag MED rotationsriktningen (rätt eller fel...?), tunt, fram och tillbaka över gängorna tills "tillräckligt" lin är på plats.
Man behöver ju inte linda in hela kopplingen i en trasa med lin.
Lagom är bäst. Ev. överskott kan man ta bort senare.

Tror det var Gelia som hade ganska hyfsade filmer med exempel på olika moment inom VVS.
Bl.a. lintätning.

*EDIT*'
Kolla på dessa filmer:
http://www.gelia.se/sv/Tips-Guider/VVS-skola-se-avsnitt2/

Mer specifikt: Kicka på Metallrör, tätning med lin och pasta
http://www.gelia.se/upload/775/GV_02/My%20Video%20Player.swf

Redigerat:
Det finns "förrittsade" kopplingar, alltså små hack i gängorna för att linet skall sitta kvar. Lägger man på linet åt fel håll så åker det ofta bara med runt när man gängar in kopplingen.

Fördelen med lin är ju att man bara gör om tills det funkar. Sen skall man ju ha lite linpasta på oxå eller vad det heter.

Tack llehs, det var ju jättebra filmer! d^_^b

Jo, lindat på rätt håll det har jag, men tekniken med att ritsa gängorna i kombination med att linda över hela gängbredden var det som fungerade.

Ska bil spännande att öppna för vattnet sen, haha!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.