Hej!
Jag har problem med en Jet-pump som inte går igång. Pumpen sitter i en båt och pumpar spolvatten från sjön till en vattentoa. Den är en enfas AKA Beulco Inox 80 och har en hydropress (sitter ovanför på bilderna) med tryckströmbrytare. Felet ligger i att pumpen inte går igång när den ska längre utan står bara och brummar med ett slags elljud. Jag kollade i en liknande pumps manual och då stod det att man skulle kontrollera om vattenintaget var igensatt (så att pumpen inte får vatten) eller kondensatorns tillstånd. Nå, vattenintaget ska jag dyka ner och kontrollera så att ingen plastpåse eller annat täpper till genomföringen. Men hur kontrollerar man kondensatorn? Och vilken är den? Antar att det är den gråa spolen på bilden. Kan det vara något annat fel? Någon som har haft liknande problem eller som vet?
Fredrik
Jag har problem med en Jet-pump som inte går igång. Pumpen sitter i en båt och pumpar spolvatten från sjön till en vattentoa. Den är en enfas AKA Beulco Inox 80 och har en hydropress (sitter ovanför på bilderna) med tryckströmbrytare. Felet ligger i att pumpen inte går igång när den ska längre utan står bara och brummar med ett slags elljud. Jag kollade i en liknande pumps manual och då stod det att man skulle kontrollera om vattenintaget var igensatt (så att pumpen inte får vatten) eller kondensatorns tillstånd. Nå, vattenintaget ska jag dyka ner och kontrollera så att ingen plastpåse eller annat täpper till genomföringen. Men hur kontrollerar man kondensatorn? Och vilken är den? Antar att det är den gråa spolen på bilden. Kan det vara något annat fel? Någon som har haft liknande problem eller som vet?
Fredrik
Det stämmer bra. Den gråa "Rullen" är kondensatorn.
Kondensatorn gör egentligen en extra fas till 3fas motorn. Så om den slutar funka som den skall så tappar motorn en fas. Är motorn i en sådan position att den har svårt för att starta så står den då endast att brummar. Med en multimeter med capasitans mätning kan du kolla om den funkar. Om du inte har multimeter så brukar Lindarverkstäder kunna kolla om dom funkar. Annars så kan du kolla på på conrad, dom har kondensator från 86:- Men efter vad jag kan se på kortet så har du en på 12,5micro farad och 450 volt. Så då ligger det närmsta valet hos conrad http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adwords&subref=tobias&category=SHOP_AREA_17428&gclid=CLShzsu5wasCFQIYzQod0Hqfvw på 155 kr..
Så jag skulle gissa på kondensatoren.
Men är INTE 100% säker.
Kondensatorn gör egentligen en extra fas till 3fas motorn. Så om den slutar funka som den skall så tappar motorn en fas. Är motorn i en sådan position att den har svårt för att starta så står den då endast att brummar. Med en multimeter med capasitans mätning kan du kolla om den funkar. Om du inte har multimeter så brukar Lindarverkstäder kunna kolla om dom funkar. Annars så kan du kolla på på conrad, dom har kondensator från 86:- Men efter vad jag kan se på kortet så har du en på 12,5micro farad och 450 volt. Så då ligger det närmsta valet hos conrad http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adwords&subref=tobias&category=SHOP_AREA_17428&gclid=CLShzsu5wasCFQIYzQod0Hqfvw på 155 kr..
Så jag skulle gissa på kondensatoren.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du stuckit in en skruvmejsel och vridit vid fläktgallret och sett till att motorn går runt öht, jag har en liknande och får varje år göra samma sak - sedan funkar den som en klocka.
Nu ser det ju ut som det är ett rostfritt pumphus, men kan sjövattnet vara salt o ha orsakat rost inne i huset?
Eller har det sugit med sant o partiklar in som med tiden har fastnat och slitit ut impellern?
Inte för att ja kan så mycket om havsvatten o såna miljöer,men jag får känslan av att det behövs nått lite mer tåligare i en båt än hemma i sommarstugan uti värmländska granskogen.
Och det lär ju inte va en liten båt heller med den installationen ombord.
Eller har det sugit med sant o partiklar in som med tiden har fastnat och slitit ut impellern?
Inte för att ja kan så mycket om havsvatten o såna miljöer,men jag får känslan av att det behövs nått lite mer tåligare i en båt än hemma i sommarstugan uti värmländska granskogen.
Och det lär ju inte va en liten båt heller med den installationen ombord.
Precis. Verkstan sa att pumpaxeln långsamt frätt sönder på grund av bräckvattnet. Så även om pumphuset var rostfritt så verkar inte en sån här pump hålla mer än 6-8 år om man pumpar nåt annat än rent sötvatten. Kanske nåt att komma ihåg. Det finns ju liknande pumpar för salt och klorhaltigt vatten, ex har Beulco en (http://www.beulcoarmatur.se). Har dock inte hittat var man kan köpa en sådan så det kanske blir en rostfri igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


