Hej

Först och främst: jag har redan postat liknande fråga i en annan tråd jag startat (http://www.byggahus.se/forum/vatten...ren-gjort-fel-med-toaanslutningen-bilder.html) men jag kände att frågan blev lite off-topic där så jag startade denna. (Hoppas ingen tycker jag missbrukar forumet)

Har dragit rör för lägga till en extra toalett i tvättstugan och allt är perfekt. Så när som på att det är en muff från ett 110 plaströr som sticker upp där toan ska vara, inte en korrekt wc-anslutning. Muffen kommer vara 50-70 mm över färdigt golv, så den biten är ju ok.

Innan folk säger att jag ska sätta dit en riktig wc-anslutning så har jag måttat på att få dit en sån men inte lyckats få hålet dit jag vill utan att göra större bilningsingrepp. Det är tvättstugan så att sätta en toa med P-lås är inte hela världen, placeringen av toan är det viktiga. Dock verkar det enklare att få tag på billiga toaletter med S-lås, därför vill jag försöka lösa så att det går.

Hittade den här på jafo:s sida (http://www.jafo.eu/products.php?groupid=22&pro_id=296). Jag har lite svårt att förstå vad 'anslutning av WC till 4'' normalrörsmuff' innebär. För mig är 4" = 102 mm, dvs inte ett 110 plaströr. Men det kanske är en sån jag ska ha ändå? Eller finns det något annat sätt att fixa det så jag kan ansluta S-lås?

Tacksam för svar.

Normalrör är gamla gjutjärnsrör med muff. Invändigt mått på gjutjärnsmuffen är 123mm och rörets slätände är ca 108mm.
På samma sida finns en svart WC-manschett för gammal WC-anslutning
Ø 110 mm den passar på vanlig 110 muff.

JerreEssberg skrev:
Normalrör är gamla gjutjärnsrör med muff. Invändigt mått på gjutjärnsmuffen är 123mm och rörets slätände är ca 108mm.
På samma sida finns en svart WC-manschett för gammal WC-anslutning
Ø 110 mm den passar på vanlig 110 muff.
Hej och tack för ditt svar. Jag är lite trög så jag måste fråga: det är alltså den svarta gummimanschetten jag ska ha om jag har en 110 plaströrsmuff där jag vill få in en ny toa med S-lås (blev lite förbryllad av texten "gammal wc-anslutning")? Är beteckningen 110/90 samma namn för denna manschett?

Krilleman
En vanlig WC (ifö) har ett 102mm utloppsrör i porslin. Som slutar 2cm ovan golv. Mät och kolla så det får plats med ett S-lås, då kan du alltid täta med avloppskitt, inte den seriösaste lösningen men det funkar.

Jag har kikat på gummibussningen du länkat till och jag ställer mig lite frågande till Jafos text. Lite vilsen förklaring! Kan tolkas på olika sätt. Men den ser lovande ut, lagerförs dock inte av Dahl (ingen av dom två)

I övrigt är jag sen med svar i din fråga, tre dagars 15h arbetspass sätter sina spår! :x

krilleman_215 skrev:
En vanlig WC (ifö) har ett 102mm utloppsrör i porslin. Som slutar 2cm ovan golv. Mät och kolla så det får plats med ett S-lås, då kan du alltid täta med avloppskitt, inte den seriösaste lösningen men det funkar.

Jag har kikat på gummibussningen du länkat till och jag ställer mig lite frågande till Jafos text. Lite vilsen förklaring! Kan tolkas på olika sätt. Men den ser lovande ut, lagerförs dock inte av Dahl (ingen av dom två)

I övrigt är jag sen med svar i din fråga, tre dagars 15h arbetspass sätter sina spår! :x
Ja, det faller sig så väl att avsmalningen vid muffen kommer 0-1cm över färdigt golv. Fick tag i en liknande manschett som jag tänkte prova. Men det var ju en bra idé att köra med kitt annars, hade inte tänkt på det. Visst, det kanske inte är den snyggaste lösningen men bara det funkar.

Ska bara vara noga att kolla måtten på den toa jag köper då.

Förstår att du inte vill hänga på forumet efter såna pass, men jag är grymt tacksam för alla som tar sig tid!

• Gilla
Gt grade
  • Laddar…
En vanlig wc-manschett funkar, en som den svarta. Japp står nog 110-90 på den om jag inte minns fel. Den vita på Jafos sida ska du inte ha till vanlig plaströrsmuff. Men som du skriver får inte botten på muffen sitta för högt över golv

Vid den svarta wc-manschetten står "för gammal wc-anslutning" och jag antar att Jafo menar en HT-klosettanslutning även om det är en lite konstig benämning.

Skönt att det inte bara var jag som blev lite fundersam över beskrivningen då. Och skönt att det finns folk som kan reda ut begreppen här. Nu är det iaf färdiggjutet, sen är det "bara" att smacka dit en wc. Får nog lägga hempularen i träda under veckan till förmån för kontorsråttan. Hoppas väcka pularen till liv nästa helg igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.