3 097 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Säkerhetsventil och Cirkulationspump
Hej! Alla.
Jag har en panna "NIBE EVC 13" som ligger ovanpå beredaren. Jag har fått oljud i rörsystemet och tog för givet att det var cirkulationspumpen som var boven i dramat. Jag köpte en ny pump (2.000:-sek). Installerade dito pump, men till min förvåning så slutade inte oväsendet? Nu har jag som andra skriver om sett, att säkerhetsventilen läcker. Jag får ett tryckfall på 1 bar under ett dygn. Jag har inte mätt upp volymen på läckaget, men ser att det är ovanligt mycket.
Kan en läckande säkerhetsventil få rörledningar att skapa oljud? Någon som vet? Hm.. skall också kika på expansionskärlet. Hittar dock ej avluftningen för tillfället, men ser dito på ritning i manualen, montering & skötsel. Om den finns så hittar jag den.
Det vore fint om någon har ett tips på hur jag skall gå vidare?
Tilläggas skall; alla radiatorerna är avluftade och jag har lagom temperatur.
Någon skrev att NIBE EVC 13 är en energislukare, det låter inte positivt, är de så? Någon som vet?
Hoppas att någon kan komma till min
hjälp. Hälsningar Rolf
Jag har en panna "NIBE EVC 13" som ligger ovanpå beredaren. Jag har fått oljud i rörsystemet och tog för givet att det var cirkulationspumpen som var boven i dramat. Jag köpte en ny pump (2.000:-sek). Installerade dito pump, men till min förvåning så slutade inte oväsendet? Nu har jag som andra skriver om sett, att säkerhetsventilen läcker. Jag får ett tryckfall på 1 bar under ett dygn. Jag har inte mätt upp volymen på läckaget, men ser att det är ovanligt mycket.
Kan en läckande säkerhetsventil få rörledningar att skapa oljud? Någon som vet? Hm.. skall också kika på expansionskärlet. Hittar dock ej avluftningen för tillfället, men ser dito på ritning i manualen, montering & skötsel. Om den finns så hittar jag den.
Det vore fint om någon har ett tips på hur jag skall gå vidare?
Tilläggas skall; alla radiatorerna är avluftade och jag har lagom temperatur.
Någon skrev att NIBE EVC 13 är en energislukare, det låter inte positivt, är de så? Någon som vet?
Hoppas att någon kan komma till min
hjälp. Hälsningar Rolf
Hej Roppe. Jag har också en evc 13 och upplever liknande problem med oljud, trodde också det var pumpen men det beror på något annat.
Har du kommit på något?
Mvh. Peter
Har du kommit på något?
Mvh. Peter
Okej. För mig är det tvärtom, kör jag på tvåan är den tystare men ändå inte som det ska vara. På ettan surrar den betydligt mer. Jag funderar om det blir bättre när man får köra på högre framledningstemp...
Jaha! Då har jag bytt säkerhetsventil, original reservdel. Men har samma problem. Jag har nu hittat original expansionskärl som reservdel hos företaget LK armatur AB Skall byta kärlet när det kommer, sedan är det väl bara att resignera om inte felet blir avhjälpt. Men det är svårt att somna, när man får räkna ett otal knackningar i stället för får. q(;^
p
Som tur är så har jag avstängningar före allt och behöver inte att ta ner hela systemet och fylla på igen.
Undrar om den där ute givaren kan ställa till något? Så man får väl gå med lite orolig sömn i kroppen tills vidare q(;^
p
Återkommer i ärendet.
Som tur är så har jag avstängningar före allt och behöver inte att ta ner hela systemet och fylla på igen.
Undrar om den där ute givaren kan ställa till något? Så man får väl gå med lite orolig sömn i kroppen tills vidare q(;^
Återkommer i ärendet.
Klicka här för att svara