Hej!

Enl. flera tabeller verkar det som att 3/8 ska vara samma som 15R.

Nu sitter jag med en returkoppling med avstängning till min radiator. Radiatorn har anslutingen 15R och returkopplingen är märkt med 3/8, men det passar inte... Vid kontrollmätning är ytterdiametern på returkopplingens gänga 22mm och den borde ju inte varit mer än 21... Utgången från returkopplingen är 10R och passat fint.

Vad är detta? Finns det en mellanvariant som är lite större än 15R?!

Tacksam för hjälp eller råd hur jag kan få ihopa det!

Mvh
Mats

Hmm alltså 3/8" är inte 15 R utan 10R. En 3/8 gänga är ca 17mm utvändigt. På radiatorkopplingar används ofta M22 gänga, så det är nog en sådan du har. Kan du lägga upp en bild på hur grejerna ser ut?

Ja, du har rätt, jag skrev fel, jag menade 1/2" är 15R.

Ja, det är säkert M22, här kommer en bild. Och nu har jag sett en radiatorkoppling på Rinkaby som har 15R/M22 med o-ringtätning, då är det väl en sådan jag ska ha...?

• Radiatorkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis, den med artikelnummer 4359 om det är R15 gänga. Det är lite beroende på hur ditt element ser ut om du kan använda o-ringen som tätning. Är elementet gammalt och inte har en bra tätningsyta för o-ringen kanske du behöver täta med lin istället.

Idag har jag införskaffat en sådan radiatorkoppling. Mitt element är förvisso nytt men ytan ser inte ut att vara bra nog för o-ringtätning så jag beslöt mig för att sätta lin & pasta. Men rackarns, jag misslyckades! Efter fjärde försöket gav jag upp... Jag började med lagom mycket lin men det gled bara med gängorna när jag gängade på den. Sen försökte jag med mindre & mindre men samma sak då. Har en koppling som är avsedd för att vara o-ringtätad tajtare eller halare gängor? Några tips?

har du prövat att repa gängorna med ett bågfilsblad . så fastnar ju linet i repan så att säga ? ta inte för mycket linf för man kan spräcka kopplingar med lin har gjorts komemr göras igen... hopps du har ett nytt element då du annars troligtvis får byta snablen. oxå..

Ja, det var ju en bra idé! Är det därför vissa rörkopplingar har gängor med liksom lite kuggade märken?

Ja, det är ett nytt element. Men vad menade du med "snabeln"?

• Gilla
rockles
  • Laddar…
Japp det är därför vissa rördelar kommer "färdigrepade" Snabel behöver du inte tänka på, det har du ingen vid returkopplingen. Snabel är böjen som ibland sitter på tilloppet mellan termostat och radiator.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.