Hej,

Jag har ett torp som jag nu ska förse med sjövatten. Vattnet ska användas till att diska, duscha och vattna tomten med (kanske inte samtidigt).

Jag skulle nu behöva ha hjälp med följande:

1. Vart jag ska placera pumpen? Den måste stå på min tomt (se bild)
2. Vilken pump är lämplig?
3. Vad ska jag ha för dimension på slangen? Olika på tryck- och sugsidan?
4. Hur renar man vattnet på bästa sätt?
5. Övriga tips?

Jag har bifogat en väldigt fin bild men det handlar om ca 200 m slang och ca 4 m i höjdskillnad.

Väldigt tacksam för hjälp då jag inte får någon klarhet i det här genom att läsa andra trådar.

• Vatten vid stugan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
150 m sugslang kan du nog glömma. I teorin kan en pump suga knappt 10m i höjd, i praktiken lite mindre, säg 8m. En normal pump för den typ av bruk du tänkt dig brukar ha ett flöde på sådär 40l/min. Total höjdskillnad + tryckfall i sugslangen måste alltså som mest uppgå till 8m vattenpelare. 150m PEM40 ger ungefär 5m VP i tryckfall vid 40l/min. Alltså 3m kvar till höjdskillnad. 150m PEM50 ger ungefär 1,4m VP i tryckfall. Så visst, i teorin bör det lira med pumpen på din tomt och lång sugslang. Men jag har aldrig sett en sådan lösning för sådana här ändamål. Bara att förfylla sugslangen med närmare 200l vatten blir nog jobbigt. De pumpar som passar för detta är nämligen inte självevakuerande om slangen är tom.

Sådana där vattenprojekt löses normalt med enklaste möjliga pumpautomat (dvs en pump direkt monterad på en litenhydropresstank) nere vid stranden. Pemslang 20 eller 25mm upp till huset. Sugslang helst pem 32. Placera lämpligen pumpen på en liten pall så den kommer upp från marken, och bygg en isolerad huv över den så klarar du även en kall septembernatt utan sönderfrysning. Vill du förlänga säsongen yttligare så är en 40W glödlampa en lagom värmekälla under huven. Slangarna tål betydligt mer än pumpen vad gäller kyla. Töm alltihop och ta in pumpen inför vintern.
Elen till en sådan lösning bör väll egentligen vara fast installerad, men oavsett hur du väljer att göra så se till att det är minst 2,5mm2 kabel ner för att hålla nere spänningsfallet.

Tänk oavsett vilket på att placera vattenintaget så att det inte följer med för mycket skit in i sugslangen.

Tar du vatten från en sjö ska du ta vatren minst 50 från strand, två meter från ytan och två meter från botten. Femti meter från stranden och två meter under ytan pga algblommning. Två meter från botten pga grus och bottenslam. Skulle nog också satsa på en pump automat nere vid stranden. Ska du ha den långsiktigt skulle jag sätta en sänkpump på en boj.

De 150 meterna till sjön är väl utan höjdskillnad? Då borde det ju funka trots tryckfall i slangen, men böket att dra slangen ska inte underskattas, fast t har du ju med tryckslang oxå...

• Gilla
SteX
  • Laddar…
Tack för era svar men jag blir inte så mycket klokare. Ni verkar ha lite olika åsikter om placeringen av pumpen och vad som är den bästa lösningen. Jag vill inte/får inte dra en kabel över allmänningen och inte heller placera min pump där. Den enda lösningen som jag ser är att placera pumpen vid tomtgräns, men det känns ju inte så kul att köpa in allting om man inte vet om det kommer att fungera...

Det kommer att fungera satsa på en ordentlig jetpump, minst 60 l hp så inte pumpen behöver arbeta så ofta! Anledningen varför det är bättre att ha pumpen vid stranden är att en pump har lättare att trycka än att suga! Se bara till så du kan fylla slangen innan du drar igång pumpen. Annars kaviterar den och kan gå sönder! Lycka till!
Ps! Köp ingen rusta pump utan köp en ordentig pump, men den kommer få arbeta hårt!

Krilleman
mogge_73 skrev:
Ps! Köp ingen rusta pump utan köp en ordentig pump, men den kommer få arbeta hårt!
Här kommer ju det väl till plats att jag var över till den nya grannen för ett tag sen efter han knackat på dörrem och berättat att han hade problem med vattnet... Och vad stod i hans källare? Två stycken JULA pumpar som han köpt billigt, som hade hållit allt för kort tid, ena pumpen fick han visserligen på garantin med vad gör det när nästa också pajade!

Sagt och gjort fick han en vattenpump av modell bättre kavlité från välkänd grossist och han har inte hört av sig sig sen dess så jag antar att den fungerar klockrent sen dess...

• Gilla
Decima
  • Laddar…
Är det uteslutet att gräva en brunn på tomten? Kanske inte blir dyrare + förmodligen mycket bättre vatten.

Har kört med 2st vanliga jetpumpar i gjutjärn i snart 25år och de rullar fortfarande, däremot så gav expansionskärlet upp tidigare, så där sitter nu en pumpautomatik istället utan expansionskärl.
Vi har en grävd brunn som brukar gå tom lagom till midsommar/semestern och då kopplar vi på sjövattnet som har en 75m lång sugledning, PEM32mm, och det är kanske 5-7m höjdskillnad. Vi pumpar vattnet till brunnen genom att sjövattenpumpen går en halvtimma på morgonen (mycket folk i stugan också en halvtimma vid kvällning) med hjälp av tidur. Nu har vi tur att det är bra sjövatten som vid kontroll klassats som drickbart, men vissa i familjen vill ända köra med dunk till dricksvattnet.

Göran.W
Vanlig jetpump vid stranden.
Pem 32 sug ledning
Pem 32 På tryck sidan räcker till att ge ca 30 liter i minuten lite grovt räknat.
Men det är inte fel att sätta Pem 40.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.