3 089 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vilken pumpkapacitet till ny borrad brunn?
Hej!
Jag har en nyborrad dricksvattenbrunn med följande förutsättningar:
49m djup, 1800liter/timmen. Som ska försörja 1st hushåll. Vattnet kommer att tas in i källare så ytterligare lyfthöjd ovan mark ca 3meter.
Jag har funderat på en 3-fas pump av den enkla anledningen att när vi i dag använder maskiner och dyl. så dippar/blinkar belysning till. Så jag tänker att det är bra att fördela belastningen på 3 faser. Jag har idag en 3-fas jet pump från grävd brunn där inga bekymmer med blinkande/dippande belysning förekommer.
Jag vill ha en Grundfos och har tittat på deras "SP" modeller, men vilken ska jag ha?
(jag gillar att överdimmentionera, hellre är för stort än förlitet)
/J
Jag har en nyborrad dricksvattenbrunn med följande förutsättningar:
49m djup, 1800liter/timmen. Som ska försörja 1st hushåll. Vattnet kommer att tas in i källare så ytterligare lyfthöjd ovan mark ca 3meter.
Jag har funderat på en 3-fas pump av den enkla anledningen att när vi i dag använder maskiner och dyl. så dippar/blinkar belysning till. Så jag tänker att det är bra att fördela belastningen på 3 faser. Jag har idag en 3-fas jet pump från grävd brunn där inga bekymmer med blinkande/dippande belysning förekommer.
Jag vill ha en Grundfos och har tittat på deras "SP" modeller, men vilken ska jag ha?
(jag gillar att överdimmentionera, hellre är för stort än förlitet)
/J
larsbj, tack för svar. Du har ju rätt att ev. mjukstarten minskar dipparna vid pumpstart.
Vad har du för djup på din brunn?
Om tror att ev. SQ1 kan räcka så tar jag garanterat SQ2 (hellre för stort än litet)
Har du någon kunskap om 3-fas modellerna?
/J
Vad har du för djup på din brunn?
Om tror att ev. SQ1 kan räcka så tar jag garanterat SQ2 (hellre för stort än litet)
Har du någon kunskap om 3-fas modellerna?
/J
Klicka här för att svara