B
Jag har nyss köpt ett hus av en från TV omtalad skojare. Problemen var många men enkla att fixa,
men ett problem vill jag ha hjälp med.
Brunnen i badrummet har inget vattenlås, det är bara en sk. spygatt, det luktar skit som givet.
Jag har hittat ett torrvattenlås på JULA, min fråga är då om man monterar det liggande, någon som vet? Jag måste självklart göra om badrummet men lukten måste bort snarast.

:confused:

Krilleman
Torrvattenlåsen på jula är tilltänkta att sitta liggandes under tvättställ med den tillhörande vinkeln som monteras direkt på bottenventilen.

Men som jag fattar så tänker du ta upp golvet och montera den på anslutnings-röret, då är problemet att ditt avlopp antagligen är 75 eller 50. Och torrvattenlåsen jula har är 40 och 32.

Är du såker på att det är en spygatt? Kan vara en brunn med vattenlåset borttaget!.

B
Ja! Jag tog faktiskt mått på brunnen då den är stor, tänkte besöka Dalhs och kolla upp det du säger.
Men det som talar emot är att en rörläggare jag hade hemma härom dagen aldrig hade sett en sådan brunn/spygatt. Det är nog rätt mycket polsk standard här, bara hoppas du har rätt.
Jag kommer åt rören underifrån så jag slipper bryta upp golvet i detta skede, därför hoppades jag på någon enkel lösning.

Redigerat av moderator:
Krilleman
Lägg upp en bild på din brunn/spygatt, kanske någon som kan mer om den...

B
Det grå är silikon. Men känner någon till om det finns vattenlås till denna brunn diam, 130mm.
djup 85mm.

• brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går röret?
Tanken med en spygatt är ju att den ska anslutas till en brunn med vattenlås. Om det luktar ur en korrekt monterad spygatt är det alltså vattenlåset i brunnen som torkat ut.

D
Tyckte inte bilden var övertydlig, men ungefär sådär ser ju min helt vanliga Purus golvbrunn ut (med insatsen borttagen). Har du inte en liten rund försänkning som är 15cm i diameter? Borde bara vara att stoppa i en insats i så fall (om du bor nära Gbg så har jag en liggandes som du kan prova med om du inte vill köpa en på chans).

B
Jag fick tag i en "purus" insats som var knappa cm för liten i diam. Men med lite silkon så sitter den tills vidare iaf, ingen mer lukt. Tack för alla tipsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.