Hej,

jag har ett hus som är lite åt sutterränghus men dock med källare. Jag har bestämt mig för att gräva ut en uteplats med en dörr ifrån källaren för att kunna komma till trädgården även därifrån.

Nu till problemet....jag gräver ut framför ett av källarfönstren som ska bytas ut mot en dörr. Det innebär att jag måste gräva ned ca 1 meter ytterligare. Efter ca 30 cm stöter jag på dagvattenledningen från stuprören från de båda hörnen. Och måste ju gräva av den för att kunna sätta dörren på plats. Då har jag ju brutit den ledningen och måste förstås lösa avrinningen på ngt annat sätt....Längre ned går det ju sannolikt (?) en dräneringsledning för dränering av källargrunden. Kan jag göra en brunn framför min nya dörr och koppla den på dräneringsröret? Eller måste jag gräva mig runt hela huset till framsidan där dräneringsbrunnen finns och koppla på den med fall hela vägen....

Tacksam för tips

Buggaren

Vad skulle du göra med vattnet ifrån den avgrävda takvattenledningen? Leda ner till samma brunn och dräneringsledning? Skulle bestämt avråda ifrån det. Det kommer mycket vatten i dom rören då det regnar. Det blir nog till att dra takvattnet åt andra håller (och eventuellt ansluta vid nästa hörns stuprör)

Kan möjligen tänka mig att man kunde ansluta golvbrunnen utanför dörren till dräneringen. Åtminstone om det finns tak över trapp och liten risk för störtflod från annat håll. Men det är som alltid bäst att göra det rejält när man ändå håller på;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.