Hej,

Har nyligen köpt ett hus och har inte fullständig koll på hur avloppet är anlagt. Tidigare ägare är avliden och det finns inga ritningar att tillgå. Det enskilda avloppet förmodas vara från mitten av 70-talet. Följande bild är den uppfattningen jag har av hur avloppet är anlagt:

Bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=82120121208281b56

Grönt streck markerar marknivå och det bruna är avloppsröret som det är stopp i.

A - Detta är en inspektionslucka i krypgrunden där vattnet står stilla. Stoppet måste vara någonstans längre ner.
B - En förmodad T-koppling till avluftningen
C - Här finns ett avluftningsrör som kommer upp ur marken. Parallellt med detta rör finns även ett rör med snabbkoppling, antar att det är här slambilen kopplar in sig? I avluftningsröret står det vatten... och spolar man i toaletten så rinner vatten ut här.
D - Förmodat inlopp till tre-kammarbrunnen. Har tittat in i brunnen men kan inte se inloppet, ska det vara synligt?
E - Utloppsröret är väl synligt och uppskattningsvis 10-15 cm över slam/vattennivån i brunnen.
F - Tre-kammarbrunn. Saknar kunskap om att avgöra ifall den är full eller inte. Men när vi flyttade in för två månader sedan så påstod förre ägaren att brunnen var tömd (och det känns orimligt att vi fyllt den på endast 2 månader??).

Jag har i A kört ner ett 7 meter långt rensband utan att stöta på några hinder. Kanske är det så att rensbandet letar sig upp till C och att jag därför aldrig påträffar stoppet?
Jag har genom C kört ner rensbandet, med samma resultat, inget hinder påträffas.
Jag har i både A och C pumpat med en avloppsrens. Eventuellt övertryck jag bygger upp kommer sen tillbaka när jag tar bort pumpen. Har även noterat att i kammarbrunnen sker ingen som helst aktivitet... inte en bubbla eller kluckande sker.

Jag misstänker att stoppet är någonstans mellan punkt B och D. Kvarstående frågan är dock hur jag ska få bort stoppet??
Köpa längre rensband?
Använda högvattentrycks-spolning?
Kaustiksoda?
Andra idéer?

Tips mottages tacksamt!

Senast jag bodde i ett hus med trekammarbrunn så var utloppet fullt synligt. Dom gånger det vart stopp pga "fettkakor" så körde jag med avloppsrensningsslangen till högtryckstvätten och körde in den från trekammarbrunnshållet.

Är det inte så att det behövs en rensning av trekammarbrunnen i första steget.

Bifogar bild på tre-kammarbrunnen. I mina ögon ser den inte ut att vara full... ser mest ut som lite gråvatten.

Hukade mig ner och lyckades lokalisera inloppsröret också. Bifogar bild på detta. Detta är ju väl över vattennivån i brunnen.

Ska nog pröva att köra in rensbandet denna vägen. Var det från detta håll du själv brukade rensa avloppsrören med högtryck? Vilken tillsats till högtrycken använder du? Hittade en sån här hos Jula, kan det vara något? http://www.jula.se/rorrensare-710939

• DSC_2686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_2685.jpg
    Skapa konto
Har dragin in rensbandet från tre-kammarbrunnen nu. Stötte inte på något som helst motstånd... en liten mängd vatten rann ut, kanske en 2-3 dl... men i övrigt hände inte så mycket. Vattnet i inspektionsluckan ovh avluftningen står kvar.

Börjar kännas som ett mysterium... om man stoppat in rensbandet i alla kända öppningar och inte stött på motstånd någonstans så måste ju stoppet vara någon annanstans? Kan det finnas någon form av uppsamlingsbrunn på vägen emellan?

majkball skrev:
Bifogar bild på tre-kammarbrunnen. I mina ögon ser den inte ut att vara full... ser mest ut som lite gråvatten.

Hukade mig ner och lyckades lokalisera inloppsröret också. Bifogar bild på detta. Detta är ju väl över vattennivån i brunnen.

Ska nog pröva att köra in rensbandet denna vägen. Var det från detta håll du själv brukade rensa avloppsrören med högtryck? Vilken tillsats till högtrycken använder du? Hittade en sån här hos Jula, kan det vara något? [länk]
Principiellt är det en sådan slang.
Nu ska den ju passa till resp högtryckstvätt plus att ska den funka riktigt bra så skall den dels skicka en stråle framåt och 2-3 strålar bakåt. (vet ej hur denna jula slang funkar)
Den förstnämnde är skärande och dom bakåtsträvande drar slangen framåt plus att dom skicka skiten bakåt.

Enbart ett rensband kan trycka sig igenom fettkakorna utan att dom rensas undan. Det behövs ganska mycket vatten för att flytta på dom.

Ok... så med andra ord menar du att rensbandet med största sannolikhet penetrerar fettkakorna utan att jag märker något? Fettkakorna täpps dock igen i samma ögonblick som jag för ut rensbandet igen?

Det är en teori som inte är helt osannolik, men jag tycker förvisso att man borde känna av stoppet med ett rensband även om man inte kan lösa själva problemet.

I vilket fall som helst är en sådan rensslang till högtrycken guld värd då vi alla vet att stopp i avloppet sker alltid mellan kl 20.00 fredag till 24.00 söndag och då är det gött att plocka fram slangen och åtgärda problemet på en gång.

Är det kris så kan man stå o buffla även med en vanlig trädgårdsslang. Det är inte optimalt och kan ta någon timme.

Låter mer som att du har en sluten tank för toa , och en 3 kammare för BDT-vattnet

larsson r skrev:
Låter mer som att du har en sluten tank för toa , och en 3 kammare för BDT-vattnet
Tänkte precis fråga om det möjligtvis inte är så det ligger till.

Köpte nämligen en rörrensare och matade på från tre-kammaren, rörrensaren dök upp i stammen för BDT-vattnet.

Satte spaden i marken vid punkt C och började gräva, nådde ganska snart konturerna på en svart tank. Ruggade lite på avluftningsröret som satt mer löst nu, och en massa avloppsvatten forsade upp. Så skulle väl med största sannolikhet vilja påstå att det ligger till precis som Larsson R påstår, att det är en sluten tank för toan.

Är det rimligt att denna tank blivit full på bara 2 månader? Kan det vara så att vid senaste tämningen (som utfördes i samband med flyttstädning) så tömdes enbart tre-kammaren men inte den slutna. Beror givetvis på storleken på den slutna tanken... 2 kbm / 10 liter per spolning skulle ge ca. 200 spolningar. Eller 3 om dagen sedan senaste tömningen, inte helt orimligt med andra ord.

Vilka problem skulle kunna uppstå om jag skulle koppla på toa-stammen på BDT-stammen, och låta toa-vattnet gå ut i tre-kammaren? Rent funktionellt så skulle väl inte några som helst problem uppstå. Men jag antar att kommunen kanske skulle haft synpunkter på en sådan installation? Grannarna runt omkring kör mig veterligen allihopa tre-kammare med infiltrationsbädd, min fastighet har dock varit med mycket längre än deras... kanske andra regler som gällde när mitt avlopp anlades?

• DSC_2688.jpg
    Skapa konto
Att koppla toan till BDT-avloppet skall du INTE göra ,både SA o bädden är för små o är det då markbädd så måste du ha en fosforfälla efter. Nu finns det ju en anledning till att du har en sluten tank, men fråga kommun först om du vill göra om avloppet

Vi tömmer vår tank var 6-7 vecka. Avloppet filmades när vi flyttade in för att se så det inte var några konstigheter. Då upptäcktes en rinnande toastol (dumt). Annat som kan fylla en tank är om smart-Yngve varit där och tagit hål i tanken alt rötter och annat tagit sig in i rören.

Öppna alla kranar inne och se om du får vatten i trekammarbrunnen. Bör synas tämligen omgående.

Tillägg:
Vi bytte den rinnande toastolen mot en snålspolande 2 resp 4 liter om jag inte minns fel.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.