8 729 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Slang för nedgrävning
Hej,
Har tänkt dra ner vatten (kall) till garaget. Det är ungefär 40-50 meter dit. Skulle vilja gräva ner en slang under gräsmattesvålen, helst inte djupare.
Nere vid garaget hade jag tänkt sätta ett vanligt utkast.
Vad kan man ha för slang? Som inte trycks ihop med åren.
Har lite tajt budget, så alla spartips är välkomna.
Mvh
Stefan
Har tänkt dra ner vatten (kall) till garaget. Det är ungefär 40-50 meter dit. Skulle vilja gräva ner en slang under gräsmattesvålen, helst inte djupare.
Nere vid garaget hade jag tänkt sätta ett vanligt utkast.
Vad kan man ha för slang? Som inte trycks ihop med åren.
Har lite tajt budget, så alla spartips är välkomna.
Mvh
Stefan
Kanske hittade svar på min egen fråga.
På rinkabyrör har de polyetenslang som går att gräva ner. Rimlig peng för slangen tycker jag:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/polyetenslang/
Men då kommer nästa fråga (frågor), vilken dimension ska jag ha, om jag vill ha gott vattentryck nere vid garaget (40m bort), samt vilken form av koppling behöver jag till slangen för att kunna ansluta den till en vattenutkastare med 15R anslutning?
Det är ju en hel djungel detta med slang och kopplingar!
Mvh
Stefan
På rinkabyrör har de polyetenslang som går att gräva ner. Rimlig peng för slangen tycker jag:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/polyetenslang/
Men då kommer nästa fråga (frågor), vilken dimension ska jag ha, om jag vill ha gott vattentryck nere vid garaget (40m bort), samt vilken form av koppling behöver jag till slangen för att kunna ansluta den till en vattenutkastare med 15R anslutning?
Det är ju en hel djungel detta med slang och kopplingar!
Mvh
Stefan
Hur grov slang du behöver för att inte få alltför stor tryckförlust beror helt av vilket flöde du tänkt dig. Vid flödet 0 l/min är tryckförlusten alltid 0... Ska du inte använda vattnet till något annat än att fylla vattenkannor och liknande så klarar du dig nog med 16mm slang. Behöver du större slöden så får du nog gå på 20 eller 25mm. Grövre än så är nog inte så mycket lönt, det brukar ändå vara 25 eller 32 mm inkommande om man har kommunalvatten.
Kopplingar för PEM-slang finns det en uppsjö olika. Rinkaby säljer Beulco. En koppling PEM20-R15, med nummer 2272, samt eventuellt några mässingsrördelar, skulle lösa inkopplingen åt dig om du väljer 20 mm slang. 2270 för 16mm slang osv.
Tänk på att slangen bör gå att tömma på vintern om du bara lägger den under grässvålen. PEM brukar inte frysa sönder i första taget, men ibland händer det. Kopplingar, kranar m.m. brukar däremot lätt frysa sönder.
Kopplingar för PEM-slang finns det en uppsjö olika. Rinkaby säljer Beulco. En koppling PEM20-R15, med nummer 2272, samt eventuellt några mässingsrördelar, skulle lösa inkopplingen åt dig om du väljer 20 mm slang. 2270 för 16mm slang osv.
Tänk på att slangen bör gå att tömma på vintern om du bara lägger den under grässvålen. PEM brukar inte frysa sönder i första taget, men ibland händer det. Kopplingar, kranar m.m. brukar däremot lätt frysa sönder.
Tack för hjälpen PNO.
Det blev följande:
4667 PEM-slang 20 x 100 m 1 570,00 570,00 2272 Beulco 66 inv.20x15R 2 71,80 143,60 2590 Tappkran med väggfäste 1 196,00 196,00 8233 Gul fördelare 1 143,00 143,00
Fördelaren har en diamater på 20mm medans min utkastare har en diamater på 15mm. Finns det adaptrar för detta? Har en i plast tror jag, men finns det även i mässing?
Mvh
Stefan
Det blev följande:
4667 PEM-slang 20 x 100 m 1 570,00 570,00 2272 Beulco 66 inv.20x15R 2 71,80 143,60 2590 Tappkran med väggfäste 1 196,00 196,00 8233 Gul fördelare 1 143,00 143,00
Fördelaren har en diamater på 20mm medans min utkastare har en diamater på 15mm. Finns det adaptrar för detta? Har en i plast tror jag, men finns det även i mässing?
Mvh
Stefan
Klicka här för att svara